Praha a její mýty
Datum: 5. dubna, 2024
Místo: CEFRES, Na Florenci 3, Praha 1
Jazyky: angličtina a francouzština
Sponzorské instituce
- CEFRES (Centre français de recherche en sciences sociales)
- Institut Sociologických Studií, FSV, Univerzita Karlova
- Ústav pro českou literaturu AV ČR
Vědecký a organizační výbor
- Mateusz Chmurski
- Michèle Baussant
- Alessandro Testa
Účastníci
- Jean Boutan, Eur’ORBEM, CNRS-Sorbonne Université
- Ron Hoffberg, Židovská obec v Praze
- Tomáš Bubík,Univerzita Palackého Olomouc
- Stanislav Holubec, AV ČR
- Richard Müller, AV ČR
- Marco Pasi, University of Amsterdam
- Jiří Pelán, FF Charles University
- Alessandro Testa, FSV Charles University
Program
10.00: Introduction
10.15-11.15: Magical Prague
– Marco PASI (University of Amsterdam, Faculty of Humanities), Prague: The City of Magic and Occultism
– Alessandro TESTA (Charles University, ISS FSV UK/CEFRES), Praga Magica: The Late Modern Evolutions of a Cultural Myth
11.15-11.30: break
11.45-12.45: Religious Prague
– Tomáš BUBíK (Palacký University Olomouc, KSAKA FF UPol), Religious’ Prague : Scenes from selected Public Spaces (a Cemetery, a Square, a Museum)
– Michèle BAUSSANT (Institut des sciences sociales du politique, ISP CNRS-Paris Nanterre-ENS/CEFRES), Une Prague des absent.es ? Entre renaissance de l’héritage juif et recréation d’une vie cultu(r)elle
12.45-13.00: Discussion
13.00- 14.30: Lunch break
14.30-16.00: Modern Prague
– Jean BOUTAN (Cultures d’Europe orientale, balkanique et médiane, Eur’ORBEM, CNRS-Sorbonne Université), Libuše reine de Cacanie: la postérité d’un mythe d’un autre temps après 1918
– Richard MÜLLER (Czech Academy of Sciences, ÚČL AVČR), Kafka, Simmel, and the Writing of the Metropole Sciences
– Stanislav HOLUBEC (Czech Academy of Sciences, HIÚ AVČR), The Myth of Working Class Prague: Between Communist Sacralization and Postcommunist Forgetting
16.00-16.15: Final discussion
Abstrakt
Workshop představí Prahu z různých úhlů pohledu v období novověku a pozdního novověku. Zaměří se zejména na literaturu, společenskou praxi, náboženské fenomény a procesy tvorby kulturního dědictví. Tyto motivy či tropy jsou definovány jako „mýty“, které vycházejí z forem kultury vysoké i populární. Odkazují na konkrétní výjevy komplexní a mnohotvárné minulosti Prahy a jejích dějin. Nyní znovu získávají na hodnotě jako symboly společné české identity a historie zejména náboženské a esoterické dědictví města a jeho multikulturní, tzv. „HinterNatcional“ charakter, abychom použili Urzidilův výraz. Některá místa jsou ctěna jako místa paměti („lieux de mémoire“) a jiná jsou zapomenuta nebo ignorována („lieux de l’oubli“) a jejich historický význam je částečně změněn.