Vizuální prameny v ateliéru historičky: Solidarność napříč filmy a fotografiemi

V. setkání Semináře CEFRESu 2021–2022

Vizuální prameny v ateliéru historičky: Solidarność napříč filmy a fotografiemi

Kdy: ve středu 1. prosince 2021, v 16:30
Kde: v CEFRESu a online (registraci a odkaz poskytujeme mailem na adresu claire(@)cefres.cz)
Jazyk: angličtina
HostAnia Szczepanska, Paříž I Univerzita Panthéon-Sorbonne (lab. HICSA), tvůrkyně dokumentárních filmů

Na základě prozkoumání polských archívů z komunistické éry, vydala Ania Szczepanska knihu věnovanou tématu film jakožto forma opozice k režimu v 70. letech v Polsku. Její první dokumentární film Nous filmons le peuple ! [Točíme lid!] (Abacaris, Les films de l’Air, Ciné +) je věnován konfliktům mezi komunistickou nadvládou a umělci, přesněji se vztahuje k filmaři Andrzejovi Wajdovi. V roce 2013 byl tento dokument vybrán do soutěže na Mezinárodním festivalu historického filmu (Festival international du film d’Histoire) a následně získal i Étoile (hvězdu) od Scamu (Civil Society of Multimedia authors). Kromě toho také tvůrkyně zrežírovala film Solidarność, la chute du mur commence en Pologne [Solidarita: pád Zdi začíná v Polsku] (Looksfilm, 2019), který byl vysílán na Arte u příležitosti 30. výročí pádu Berlínské zdi.

Mimo jiné, jakožto autorka řady článků, Ania Szczepanska spolu se Sylvií Lindepergovou napsala knihu A qui appartiennent les images ?  [Komu patří tyto obrázky?] (Éditions de la Maison des sciences de l’Homme, 2017), která je věnována audiovizuálním archívům. Její nejnovější kniha s názvem Une histoire visuelle de Solidarność [Vizuální historie Solidarity(Editions de la Maison des sciences de l’Homme, 2021) se zabývá historií hnutí Solidarita prostřednictvím propracovaných vizuálních stop na obou stranách železné opony.