Odkazy na francouzskou, anglickou a americkou popkulturu jako vrcholný projev 70. let v československém filmu
Druhý seminář CEFRESu
Mezioborový seminář si klade za cíl otevírat diskusi o vědeckých metodách, přístupech a konceptech. Účastníkům umožňuje vzájemně porovnávat své vědecké přístupy a seznamovat se s aktuálními tématy výzkumu napříč obory humanitních věd.
Místo: knihovna CEFRESu, Na Florenci 3, Praha 1
Datum: úterý 8. října 2024, 16:30
Jazyk konání akce: angličtina
Registrace: cefres[@]cefres.cz
Anastasia Mamaeva (CEFRES / CNRS)
Diskutující: Františka Schormová (ÚČL AV ČR)
Abstrakt
Při zkoumání odkazů na francouzskou, americkou a britskou popkulturu v československé kinematografii 70. let pro mě jednou z výzev představovalo hledání pojmů a přístupů, které by na jedné straně dostály rozmanitosti a originalitě tohoto období filmové produkce a na druhé straně se nacházely mimo obory středoevropských a sovětských studií. Takovéto metodologie by mi umožnily založit nový přístup k souboru uměleckých děl, jejichž očividný ideologický a politický kontext zpravidla zastiňuje jejich uměleckou hodnotu. Ze zřetele se pak ztrácí i komplexní dialog, jejž tyto filmy vedou se svým národním dědictvím, stejně jako potenciál pro jejich znovuobjevení a sledování mimo jejich bezprostřední kontext.
Došla jsem navíc k závěru, že nediferencované používání pojmů jako „popukultura” zplošťuje můj výzkum. Z tohoto důvodu představují myšlenky – jako je např. chápání dějin filmu jako mediálních dějin – formulované od 70. let badateli sdruženými pod hlavičkou British Cultural Studies elegantní východisko ze slepé uličky, kterou jsem za poslední tři roky objevila a popsala. Kapitola „British Cultural Studies, Film History and Forgotten Horizons of Cultural Analysis” z knihy Charlese R. Aclanda How Film Histories Were Made: Materials, Disourses (Amsterdam University Press, 2024), nabízí panorama myšlenek formulovaných zakladateli hnutí, jako byl Stuart Hall, s užitečných pro současná interdisciplinární a intersekcionální studia. Acland upozorňuje na materiální aspekty filmu, stejně jako na jeho vztah ke každodenním ne-filmovým praktikám. V neposlední řadě zdůrazňuje Aclandův text důležitost současného „obratu k archivu”, kdy internet umožňuje přístup k dosud nedostupným médiím, jejichž archeologie se ukázala pro můj výzkum jako podnětná.
Ve své prezentaci nastíním přehled myšlenek pocházejících od myslitelů z British Cultural Studies, tak jak je prezentuje Aclandův text, a vysvětlím, v jakém směru jsem je uplatnila v rámci vlastního projektu.
Referenční text:
- Charles R. Acland, “British Cultural Studies, Film History, and Forgotten Horizons of Cultural Analysis”, in How Film Histories Were Made: Materials, Methods, Discourses, Amsterdam University Press, 2024. https://www.jstor.org/
stable/jj.14170605.14
Kompletní program semináře 2024/2025 viz zde.