Co znamená dialektický obraz?

Georges Didi-Huberman a čtyři fotografie ze srpna 1944

V rámci druhého sezení mezioborového frankofonního semináře CEFRESu 2025-2026 Vykořenění: stopy a trajektorie budeme zkoumat otázku samotného vymezování a znázorňování (území, období, trajektorie), tedy budeme uvažovat o mapě a hranicích skrze vzájemné prolínání výzkumných oblastí, jimiž se jednotliví účastníci zabývají.

Kde: knihovna CEFRESu, Na Florenci 3, Praha 1
Kdy: pátek 28. listopadu 2025, 10:00–12:00
Jazyk: francouzština

Přednášející: Marek KETTNER (Univerzita v Plzni)
Diskutující: Fedora PARMANN (ÚDU AV ČR / přidružená výzkumná prácovnice v CEFRESu)

Abstrakt

Georges Didi-Huberman chápal představivost jako montáž obrazů vytvářející komplexní dialektické obrazy. Ve své knize Obrazy navzdory všemu zkoumá dějiny čtyř výjimečných fotografií Osvětimi. Tyto vizuální stopy šoa se v dějinném okamžiku, kdy autor píše svou knihu, díky novým svědectvím a archivním objevům otevřely pro nové výklady, v nichž hraje podstatnou roli představivost. Bez představivosti není podle autora dějinného poznání. Představivost sama ovšem nedokáže fungovat bez vizuálních stop, zde chápaných jako singulární okamžiky nerekonstruovatelného časového procesu. Nelze-li rekonstruovat dějinné události, lze nicméně konstruovat dialektické obrazy, montáže jednotlivých vizuálních stop, které prezentují danou událost v novém, často prukdém světle. Didi-Huberman svým pojmem dialektického obrazu navazuje na Waltera Benjamina, avšak v podstatných ohledech se od něj odlišuje, jak možná nejlépe dokazuje právě kniha Obrazy navzdory všemu.

Kompletní program semináře pro rok 2025/26 viz zde.