Identity v krizi a totální instituce: příklad věznění v 18. století

Falk Bretschneider, profesor v pařížské EHESS

budou přednášet v semináři  Současné otázky. Úvahy o krizi organizovým CEFRESem.

Datum: Středa 21.dubna 2021, 12h30 až 13h50
Místo: Online na Zoomu
Organizátoři
:  Maria Kokkinou (post-doktorandka v CEFRESu / Univerzita Karlova), Jérôme Heurtaux (CEFRES)
Jazyk: francouzština

Pro účast v semináři klikněte na následující odkaz:
https://us02web.zoom.us/j/84097191940

Pro více informací o semináři a jeho programu navštivte tuto stránku : http://cefres.cz/fr/seminaires/penser-les-crises.

Im Feuer vergangen. Holokaust v paměti NDR, propaganda Studené války a Židovský historický ústav ve Varšavě

Přednáška Stephana Stacha (Ústav pro soudobé dějiny, AV ČR) v rámci semináře Soudobé dějiny Židů, který pořádá Ústav pro soudobé dějiny AV ČR a CEFRES ve spolupráci s Židovským muzeem.

Jazyk: anglicky

Abstrakt v angličtině:
During the 1950s and 1960s a number of books on the Holocaust appeared in the German Democratic Republic. They had their origins in the Jewish Historical Institute in Warsaw, the only Holocaust research center in the Eastern Bloc. Among them was Bernard Mark’s Der Aufstand im Warschauer Ghetto (The Warsaw Ghetto Uprising, 1957; originally published in Polish in 1953), the collection of memoirs and diaries Im Feuer vergangen (Lost in the Fire, 1958) and the volume of documents Faschismus-Ghetto-Massenmord (Fascism, Ghetto, Mass Murder, 1960). These books constituted a considerable part of the literature on the Holocaust at the time. They were widely discussed in the press, where authors often used them as evidence of Nazi war criminals holding public office in West Germany at that time. Though their propaganda potential certainly increased the popularity of these publications, their impact went far beyond that. The publications were praised for their literary quality, for instance by the East German critics Victor Klemperer and Arnold Zweig, and met with the interest of the general reading public in East Germany. In my talk, I analyze the reception and perception of these books – and thus the Jewish Historical Institute – between Cold War propaganda and the emergence of an East German Holocaust memory.

Imre Kertész, „osvětimské médium“

Přednáška Clary Royer (CEFRES) v rámci semináře Soudobé dějiny Židů, který pořádá Ústav pro soudobé dějiny AV ČR a CEFRES ve spolupráci s Židovským muzeem.

Kde: knihovna CEFRESu, Na Florenci 1420/3, Praha 1
Kdy: 17:00 – 19:00
Jazyk: anglicky

Anotace

INALCO přijme univerzitního vyučujícího českého jazyka a lingvistiky

 

Inaugurace Platformy CEFRES

17h        Inaugurace nových prostor CEFRESu

Na Florenci 3, Praha 1 (pro pozvané)

Velvyslanec Francouzské republiky v ČR Jeho Excelence pan Jean-Pierre Asvazadourian, předseda Akademie věd České republiky profesor Jiří Drahoš a rektor Univerzity Karlovy v Praze profesor Tomáš Zima.

18h         Recepce na Francouzském velvyslanectví

Velkopřevorské náměstí 2, Praha 1 (pro pozvané).

Inscenace divadelních her z terezínského ghetta dnes: zahrnutí historického kontextu do představení

Přednášku v rámci semináře o soudobých dějinách Židů organizovaného Ústavem pro soudobé dějiny AV ČR ve spolupráci s Masarykovým ústavem přednese Lisa Peschel (Univerzita v Yorku).

Místo: knihovna CEFRESu, Na Florenci 3, 110 00 Praha 1
Čas: 17:00-18:30
Jazyk: angličtina

Abstrakt

V rámci 40ti měsíčního projektu “Performing the Jewish Archive” jsme experimentovali s novým stylem představení (nazvaným stylem “co-textuálním”), abychom podnítili intenzivnější zapojení diváků do hry.  Opětovným studováním scénářů napsaných židovskými autory během druhé světové války jsme se utvrdili v tom, že je historický kontext jedním z nejdůležitějších aspektů divadelních her. Myslíme si proto, že dnešní divák může být plně zapojen do hry, jen když zná historické pozadí událostí. Jak ale můžeme historický kontext divákovi nejlépe prezentovat? Navrhli jsme, aby scény týkající se historie, které jsme prezentovali jako “co-texty” – tedy texty začleněné do scénáře a neméně důležité jako scénář samotný – byly více využity v ději (což se neděje v tradičních předmluvách před představeními a tyto texty se neobjevují ani v poznámkách v programu). Na této přednášce bude Lisa Peschel popisovat, jak se nám podařilo vytvořit tento styl “co-textuálního představení” a jak jsme testovali jeho vliv na publikum.