EHESS přijme v roce 2015 deset postdoktorandů

Deset postdoktorandských pozic otevírá EHESS od 1. září 2015 na dobu trvání jednoho roku.

Tyto pozice jsou určené vědcům z různých disciplín humanitních a společenských věd. Týkají se mladých vědců, kteří obhájili disertační práci v období od 1. ledna 2012 do 7. dubna 2015 na jiné instituci než EHESS, ve Francii nebo v zahraničí.
Přihlášky mohou posílat pouze ti kandidáti, kteří nikdy neměli s EHESS uzavřenou pracovní smlouvu.

Uzávěrka pro podávání přihlášek je 11. května.
Více informací na stránce EHESS:
http://www.ehess.fr/fr/ecole/recrutements/chercheurs/detail/recrutement-de-10-post-doctorants-au-1er-septembre-2015/

École(s) de Paris: Crossroads of Arts and Transnational Encounters

École(s) de Paris: Crossroads of Arts and Transnational Encounters

Konferenci organizuje CEFRES ve spolupráci s Národní Galerií v Praze a Francouzským institutem v Praze v rámci společné série Rezonance /Résonnance.

Datum: 20. února 2025, 9:00-19:00
Místo konání: Velvyslanectví Polské republiky v České republice, Valdštejnská 8, Praha 1 ; Francouzský institut v Praze, Štěpánská 35, Prague 1
Jazyky: francouzština a angličtina

Program

I. INTERNATIONAL CONFERENCE

Velvyslanectví Polské republiky, Valdštejnská 8, Prague 1

9:30 Registration, coffee / Registrace, káva

10:00 Introduction / Úvodní slovo

Jacek Gajewski, Ambassador of Poland in Czech Republic / velvyslanec Polska v ČR
Stéphane Crouzat, Ambassador of France to the Czech Republic / velvyslanec Francie v ČR
Alicja Knast, General Director, National Gallery in Prague / generální ředitelka Národní galerie v Praze

10:15 – 11:30  Visual Arts

L´École de Paris entre les deux guerres et les artistes tchécoslovaques / École de Paris Between the Wars and Artists from Czechoslovakia
Anna Pravdová, Curator NGP and Curator of the Exhibition École de Paris: Artists from Bohemia and Interwar Paris / kurátorka NGP a kurátorka výstavy École de Paris: Artists from Bohemia and Interwar Paris

Les artistes juifs de l’École de Paris / Jewish Artists of the École de Paris
Pascale Samuel, Curator, Musée d’art et d’histoire du Judaïsme, Paris / kurátor, Musée d’art et d’histoire du Judaïsme, Paříž

École de Paris and Its Polish Connection
Artur Tanikowski, National Institute of Architecture and Urban Planning, Warszawa / Národní institut Architektury a Urbanistického plánování, Varšava

11:30-11:50 COFFEE BREAK / PŘESTÁVKA

11:50 – 13:00 Visual Art and Music

The Ukrainian Branch of the School of Paris. From Ukraine to Paris via Prague
Vita Susak, member of the Swiss Academic Society for East European Studies, Bern / člen Swiss Academic Society for East European Studies, Bern

Le groupe artistique polonais “Comité de Paris” (Kapistes) dans la Ville des Lumières / Polish artistic group “Paris Committee” (Kapists) in the “City of Lights”
Anna Baranowa, Association of Art Historians, Krakow Branch / spojení s Art Historians, Krakovská pobočka

 A Musical School of Paris? Between Ghost and Opportunity
Federico Lazzaro, University of Fribourg / Freibourská univerzita

13:10 – 14:10 LUNCH BREAK / OBĚD

II. LECTURE–CONCERT

Velvyslanectví Polské republiky, Valdštejnská 8, Prague 1

14:30 – 16:00
Paris, capitale musicale polonaise dans l’entre-deux-guerres / Paris, the Polish Musical Capital in the Interwar Period 
Účinkující: Renata Suchowiejko (přednáška ve francouzštině), Joanna Maklakiewicz (klavír), Marek Bugajski (viola).

Dvě tváře současného nacionalismu

Dvě tváře současného nacionalismu

Přednáška Alaina Dieckhoffa, ředitel CERI (Centrum pro mezinárodní studia, Sciences Po, Paříž)

Kde: Pražské kreativní centrum (Staroměstské náměstí 4/1, 110 00 Prague 1, Studio)
Kdy: 12. dubna 2019, 10:00-12:00
Organizátoři: CEFRES, FSV UK, Francouzský institut v Praze
Jazyk: angličtina

Abstrakt

Přesvědčení o “konci nacionalismu” bylo po skončení studené války sdíleno většinou populace. Ukázalo se však, že se mýlila. Nacionalismus zůstává silným historickým fenoménem, objevuje se buď ve formě separatismu nebo národního populismu. A jak již dokazuje s odstupem nacionalismus, globalizace není podstatou antinacionalismu.

Moderováno Eliškou Tomalovou a Jérômem Heurtaux

Dvě evropská teritoria tváří v tvář dějinám

Okresy Cheba Saverne: dvě evropská území tváří v tvář dějinám od konce 19. století do roku 1945

V rámci druhého sezení mezioborového frankofonního semináře CEFRESu 2024-2025 Mapa a hranice budeme zkoumat otázku samotného vymezování a znázorňování (území, období, trajektorie), tedy budeme uvažovat o mapě a hranicích skrze vzájemné prolínání výzkumných oblastí, jimiž se jednotliví účastníci zabývají.

Kde: knihovna CEFRESu, Na Florenci 3, Praha 1
Kdy: pátek 1. listopadu 2024, 10:00–12:00
Jazyk: francouzština

Přednášející: Pascal Schneider (Université Paris-Sorbonne / Universität des Saarlandes)
Diskutující: Martin Klečacký (Masarykův ústav a archiv, AV ČR)

Abstrakt

Pokračování textu Dvě evropská teritoria tváří v tvář dějinám

Druzí v “Hovorech k sobě” Marka Aurelia

Edita Wolf (FF UK-CEFRES) bude mít přednášku v rámci Cyklu kolokvií k antické filosofii Oddělení pro studium antického a středověkého myšlení Filozofického ústavu Akademie věd České republiky

Místo: Filozofický ústav, Jílská 1, Praha 1, zasedací místnost
Jazyk: čeština

Domy pro bohy “na prodej”. Cesta maleb kmene Sóra (Indie)

Přednáška Cécile Guillaume-Pey (CEFRES-FMSH) v rámci Gellnerovského semináře organizovaného Českou asociací pro sociální antropologii (CASA) spolu s Masarykovou českou sociologickou společností  a ve spolupráci s Etnologickým ústavem AV ČR.

Místo: v místnosti Havel (dříve Richter), vedlejší budova New York University v Praze, Malé náměstí 11, Praha 1 – Staré Město (1. posch., vchod z pasáže).
Jazyk: angličtina.

Shrnutí: Mezi kmenem Sóra (Odisha-Andhra Pradesh) se nacházejí nástěnné malby, před nimiž se odehrávají obětní rituály. Tyto malby jsou považovány za domovy božstev, jejichž přítomnost je tímto materializovaná v rámci domácího prostoru. Jejich vytváření je součástí rituálu, který vyžaduje úzkou spolupráci mezi malíři a odborníky na náboženství, kteří skrze zpěvy přivolávají místní božstva, aby se usídlila v obrazech. Ale tyto “oltářní malby” mohou být také od rituálu odtrženy. V tomto smyslu se objevují jako kulturní znaky vystavované v regionálních muzeích nebo jako předměty na prodej na “kmenových trzích”, nebo dokonce v podobě animovaných filmů využívaných jako politické nástroje odsuzující zneužívání páchaná proti Adivasi/kmenovým skupinám. Malby kmene Sóra inspirují širokou škálu médií moderní doby. Během přednášky budeme sledovat cestu těchto obrazů, které překračují kulturní, etnické a národnostní hranice.