ANR přijme v roce 2015 špičkové vědce

Francouzská Národní agentura pro výzkum (ANR) zveřejnila druhé vydání výzvy pro “Přijetí špičkových vědců”. Tento nástroj pro financování jednotlivců, který je otevřený všem vědeckým oblastem, nabízí pomoc výzkumným pracovníkům “juniorům” i “seniorům” ze kterékoliv země, aby mohli realizovat svůj ambiciózní výzkumný projekt na půdě francouzského renomovaného ústavu. Financování ANR by mělo zahrnovat v první řadě pomoc francouzským laboratořím přijímání vědců uskutečňovat.

Viz prezentace programu na podporu mobility na stránce ANR.

Viz výzva 2015.

Předpokládaný datum uzavření přihlášek: 29. května 2015.

ANR přijme v roce 2015 špičkové vědce

Francouzská Národní agentura pro výzkum (ANR) zveřejnila druhé vydání výzvy pro “Přijetí špičkových vědců”. Tento nástroj pro financování jednotlivců, který je otevřený všem vědeckým oblastem, nabízí pomoc výzkumným pracovníkům “juniorům” i “seniorům” ze kterékoliv země, aby mohli realizovat svůj ambiciózní výzkumný projekt na půdě francouzského renomovaného ústavu. Financování ANR by mělo zahrnovat v první řadě pomoc francouzským laboratořím přijímání vědců uskutečňovat.

Viz prezentace programu na podporu mobility na stránce ANR.

Viz výzva 2015.

Předpokládaný datum uzavření přihlášek: 29. května 2015.

Anger in Belarus, Cross Perspectives on an Unexpected Unrest

International Seminar/Webinar

Venue: CEFRES (Na Florenci 3, Prague 1) 
Date: September16th 2020, 5-7pm
Organizer: CEFRES
Language: English

The seminar will take place simultaneously in person and online. Due to sanitary constraints, it is necessary to register to participate in person at the following address: cefres@cefres.cz

It is also possible to participate online at the following address: https://us02web.zoom.us/j/85162249844

The seminar will also be broadcast live on our Facebook page: https://www.facebook.com/cefres

Argumentary

Since June 2020, Belarus has been experiencing a series of popular mobilizations that threaten the authoritarian regime of Alexander Lukashenko, in power since 1994. This largely unexpected event raises important questions that will be examined during this seminar: on the genesis of this unprecedented unrest and the factors that made it possible; on the characteristics, modalities and significations of the mobilizations; on their ability to enlist or not enlist the majority of the Belarusian population, on the already perceptible effects of the protest on the relations between Belarus and Russia and on the possible role to be played by the European Union, etc. The seminar will bring together researchers and experts from different countries in order to compare their analyses and different possible scenarii.

Moderation : 

Jérôme Heurtaux, Director of CEFRES, author of Pologne 1989. Comment le communisme s’est effondré, Codex, 2019.

Speakers:

Ronan Hervouet, Associate Professor at Bordeaux University, author of A Taste for Oppression. A Political Ethnography of Everyday Life in Belarus, Berghahn Books, to be published in 2021.

Anaïs Marin, UN Special Rapporteur on the situation of human rights in Belarus, Researcher at the Warsaw University (Centre de Civilisation Française et d’Études Francophones CCFEF), and Associate Fellow at the Chattam House Russia and Eurasia Program.

Alena Marková, Assistant Professor at the department of historical sociology of the Faculty of Humanities at Charles University (Prague) and Researcher on national processes in Central and Eastern Europe. Her PhD thesis focused on Belarus : ’The Belarusization Episode’ in the Process of Formation of the Belarusian Nation”.

Daniela Kolenovská, Head of the Department of Russian and East European Studies, Institute of International Studies, Faculty of Social Sciences, Charles University. She specialises in modern Russian history and foreign policy. In this context, she also deals with the anti-Soviet alternative of Belarusian national development in exile since 1917.

Detailed presentation of the speakers

Ronan Hervouet is Associate Professor at Bordeaux University and Researcher at the Centre Émile Durkheim. He previously taught economics and social sciences at the European Humanities University in Minsk from 1999 to 2001 and was the French director of the Franco-Belarusian Center of political Sciences and European Studies in Minsk from 2009 to 2012. He has previously published a book on Belarus, entitled Datcha blues. Existences ordinaires et dictature en Biélorussie (Belin, 2009). His second book on Belarus has just been published in French (Le goût des tyrans. Une ethnographie politique du quotidien en Biélorussie, Le Bord de l’eau, 2020) and will be published in English in March 2021 (A Taste for Oppression. A Political Ethnography of Everyday Life in Belarus, Berghahn Books, 2021).

Alena Marková is an Assistant Professor of the Department of Historical Sciences of the Faculty of Humanities, Charles University (Czech Republic). Her main research interests cover contemporary history of Eastern Europe, nationalism, nation-building, national identity, and post-socialist transformation. Dr Marková is a main grantee and a project coordinator of many Czech and international academic projects (4EU+ European Universities Alliance, GAČR, SVV CU, and others). She is an Associate Editor of The Journal of Belarusian Studies (BRILL). Alena Marková’s latest book “The Road Toward Soviet Nation. Nationality Policy of Belarussization, 1924-1929” (“Šliach da savieckaj nacyji. Palityka bielarusizacyji, 1924-1929”, Minsk 2016) received the best historical monograph of the year 2016 award in Belarusian studies by the expert council of the International Congress of Belarusian Studies (Warsaw).

Alterita, třídní poměry a fotografie

Třetí setkání Česko-francouzského historického semináře, organizovaného Ústavem českých dějin Filosofické fakulty UK ve spolupráci s CEFRESem, povede:

Fedora Parkmann (UDU AV CR / CEFRES)

Téma: Alterita, třídní poměry a fotografie 

Kde: Filosofická fakulta Univerzity Karlovy. Online.
Pro přihlášení kontaktujte prosím: jaroslav.svatek(@)ff.cuni.cz.
Kdy: 5. listopadu, čtvrtek 9:00-12:30
Jazyk: francouzština

Toto setkání je pořádáno Jaroslavem Svátkem a Martinem Nejedlým v rámci Česko-francouzského historického semináře.

Více informací naleznete na stránkách Filozofické fakulty.

Adolf Schneeberger, Žebrák, 1926, želatinový stříbrný tisk, 29×23 cm, Brno, Moravská galerie.

Aktér mezi dispozicemi a kontexty jednání: promýšlení jednoty humanitních a společenských věd

Inaugurační veřejná přednáška profesora Bernarda LAHIRA

Vlastenecký sál Karolina, Ovocný trh 3, Praha 1.

„L’acteur entre dispositions et contextes d’action : penser l’unité des sciences humaines et sociales“ – Aktér mezi dispozicemi a kontexty jednání: promýšlení jednoty humanitních a společenských věd

Bernard Lahire je profesor sociologie na École normale supérieure v Lyonu a zástupce ředitele Centra Maxe Webera. Ve svých pracích se zabývá školními nezdary a úspěchy nižších sociálních tříd a jejich způsoby osvojování písma, historií funkční negramotnosti, kulturními praktikami Francouzů, životními a tvůrčími podmínkami spisovatelů, dílem Franze Kafky nebo také dějinami vztahů mezi uměním a západní dominancí. Jeho práce vedla k definování teorie jednání, jež brala v úvahu nejen „dispozice“ jedince, ale i „kontext“ jeho prostředí. Tato úvaha přispěla, na základě konceptu „sociálních her“, ke specifikování a diferencování teorií sociálních polí a habitu, které rozvinul Pierre Bourdieu. Zároveň přináší epistemologickou úvahu o sociálních vědách a jejich sociálních funkcích. Bernard Lahire je také otevřeným zastáncem výuky společenských věd na základních školách (L’Esprit sociologique, 2005).

Bernard Lahire publikoval desítky knih, mezi nimi:

  • L’Homme pluriel (Nathan, 1998)
  • La Culture des individus (La Découverte, 2004)
  • Franz Kafka. Éléments pour une théorie de la création littéraire (La Découverte, 2010)
  • Monde pluriel : penser l’unité des sciences sociales (Le Seuil, 2012).

Akademická práce. Vyprávění o zásadním napětí mezi výzkumem a výukou

Přednáška Pierra-Michela Mengera, profesora z Collège de France

Přednášku organizuje Pracoviště historické sociologie FHS UK v rámci svého semináře Historicko-sociologických konfrontací.

Organizátoři: HISO FHS UK a CEFRES
Kde: CEFRES, Na Florenci 3, budova C, 3. patro, zasedací místnost
Jazyk: anglicky

Pierre-Michel Menger (1953) je francouzský sociolog, uznávaný za svou práci v oboru sociologie umění a tvorby. Je profesorem na Collège de France a na EHESS. Je autorem knih, jako například Le Travail créateur. S’accomplir dans l’incertain (Paris, Gallimard / Seuil, 2009) nebo Portrait de l’artiste en travailleur (Paris, République des Idées & Seuil, 2003).
Více informací na stránce Collège de France.

Résumé (v angličtině)

During the last fifteen years, European reforms in higher education have introduced differentiation in the fabric of academia, and triggered transformations in academic careers even if the various scientific disciplines and generations of academic researchers have been unequally exposed to the main impact of these reforms, that of a pervasive growth of individual and institutional competition on a national and international scale. Competition alters the architecture of organizations, the principles underpinning the evaluation of academic work and workers, the coupling of teaching and research, the incentive tools for scientific production, and the correlation between working conditions and salary levels.

How is the functional link between teaching and research still to be understood in a context of heightened competition between and within universities? Three options surface: complementarity; substitution; sheer dissimilarity and nil correlation between quality of teaching and research.

Analyzing the asymmetrical relationship between the two tasks seems to provide a fruitful agenda of investigation. There are striking dissimilarities between them: the production function of teaching is additive, while that of research is multiplicative. This is why management of research activities has granted increasing importance to the concentration of critical masses of talent to leverage the faculty’s research potential. Meanwhile, teaching staff becomes more substitutable once they move (or are moved) away from the frontiers of advanced research. Unsurprisingly, given the crucial importance of reputational capital to higher education institutions, tension between research and teaching missions is mounting.

My main argument is as follows. In research, the distribution of individual productivity and professional visibility has a highly skewed, Pareto-like profile, whereas individual performance in teaching has a normal, Gaussian, distribution. Since the chances of success in each activity are distributed very differently, their conjunction functions like a risk management mechanism, both individually and collectively. Yet given the differential return on effort and ability in the two tasks, complementarity is best understood when redefined as complementarity under asymmetry.