Ředitel a výzkumníci CEFRESu vyjadřují podporu Maďarské Akademii věd

Dopis vyjadřující podporu Maďarské Akademii věd (EN):

The director and the researchers of the CEFRES express their support to the Hungarian Academy of Sciences

The director and the researchers of the French Centre of Research in Humanities and Social Sciences (CEFRES) are deeply worried about the dismantlement threatening the Hungarian Academy of Sciences, the biggest academic institution of the country. They express their full support to the president of the Academy, Mr. Laszlo Lovasz, and to the whole academic community of Hungary, concerned with the respect of academic freedom and intellectual independence.

One of the CEFRES’ main missions is to promote research in Humanities and Social Sciences and to build long-term cooperation with universities and academic institutions in the four Visegrad’s countries (Czech Republic, Slovakia, Hungary and Poland). The CEFRES’ team is alarmed at the current discourse stigmatizing partners whose intellectual relevance and academic excellence cannot be questioned and at the succession of reforms aiming at weakening them. They express their full support to their colleagues of the Hungarian Academy of Sciences, to the Central European University and to all the academic institutions which are currently threatened.

Prague, the 10thof March 2019

Claire Madl – CV & výzkum

Zástupkyně ředitele a vedoucí knihovny CEFRESu ve Francouzském ústavu pro výzkum ve společenských vědách (CEFRES, Praha)

Správa výzkumu
Od 2018 – podíl na organizace vědeckého života ústavu a rozvoj platformu pro vědeckou česko-francouzskou spolupráci: Platforma CEFRES

Publikace a komunikace
Od 2006 – Výkonná redaktorka všech publikací, tištěných (sériových a monografických) a elektronických (webové stránky, blog, správa ediční řady na e-archiv CNRS: HAL-SHS)
Zodpovědná za správu účtů na sociálních sítích, vědeckého blogu a účast na publikace na trojjazyčném institucionálním webu.

Knihovnictví a správa vědecké informace
Od 1994 – Vedoucí knihovny zodpovědná za akvizice, elektronické zdroje, správu knihovnického systému, zpracování katalogu, zpřístupnění fondu, vztahů se čtenářstvem, valorizaci (organizace veřejných prezentací novinek).

VÝZKUMNÁ ČINNOST

Výzkumná činnost Claire Madl se soustředí na knižní historii a písemné praktiky v habsburské monarchii 18. a 19. století, tedy v klíčovém období, kdy historiografie zaznamenala změnu paradigmatu mezi osvícenstvím a národním sebeurčením.
 
Její práce o dějinách četby se především snaží rekonstituovat čtení jakožto sociální praxi, jež umožňuje vyjádřit příslušnost k určité sociální skupině,  představuje populaci typ integrační aktivity a zároveň prosazuje autonomní myšlení a určitý odstup od sdílených či převažujících korpusů a praktik. Ze zdrojů archivních pramenů a fondů zámeckých knihoven zpracovala sbírky šlechty a čtenářů, které neredukuje pouze na jejich společenské postavení.
 
Její práce o mezinárodním knižním trhu jí umožňuje umístit Čechy na mapu evropských sítí knihoven a prozkoumat politická a obchodní centra jako jsou především Vídeň a Lipsko. Práce o lokálním vydávání knih v Čechách a jeho klientele jí zas umožňují zkoumat klíčové období mezi lety 1780 a 1830, které znamenalo přechod od knižního trhu ovládaného dovozem k vytvoření autonomnějšího nakladatelského trhu.
 
V poslední řadě zkoumá zavedení povinné školní docházky v habsburské monarchii (1774, 1777) jakožto zásadní moment, jež ustavuje čtení jako “totální sociální skutečnost” a nastoluje zároveň rozšíření “četby pro všechny”. Jednalo se o stěžejní “osvícenskou” reformu, zcela výjimečnou svým rozsahem a podpořenou velmi ambiciózní politikou výroby a distribuce oficiálních školních učebnic.
 
VÝZKUMNÉ PROJEKTY
  • 2024–2028 – Print Culture and Public Spheres in Central Europe (1500–1800) : COST Action PI: Mona Garloff (U. Innsbruck), Marion Romberg (U. Bonn).
  • 2022–2024 – „De-centering the history of reading. The perspective of the Czech Lands 1750–2021“; project financovaný Grantovou agenturou České republiky (No GA22-14665S) vedený na Ústavu pro českou literaturu České akademie věd Michaelem Wögerbauerem.
  • 2018-2022 – „Krásný Dvůr v kontextu evropských krajinářských parků“. projekt financován Grantovou agenturou ČR (č. 18-07366S 2018-2020). Příjemce: Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v.v.i. (PI RNDr. & PhDr. Markéta Šantrůčková, PhD.) účast za FF UK pod vedením doc. Zdeňka Hojdy.

SEZNAM POSLEDNÍCH PUBLIKACÍ

Knihy

  • Buchwesen in Böhmen 1749-1848. Kommentiertes Verzeichnis der Drucker, Buchhändler, Buchbinder, Kupfer- und Steindrucker. Wiesbaden, Harrassowitz (Buchforschung 11), 2019. with Petr Píša et Michael Wögerbauer.
  • Na cestě k výborně zřízenému knihkupectví. Protagonisté, podniky a sítě knižního trhu v Čechách (1749-1848). Praha, Academia-Ústav pro českou literaturu AV ČR, v.v.i., 2019. Spoluautorství: Petr Píša, Michael Wögerbauer.
    Autorka násl. kapitol:
    –„Úvod“ [kolektivní] s. 9-23
    –„Ekonomické a sociální podmínky knižní kultury“, s. 69-102
    –„Zahraniční souvislosti knižního trhu v Čechách“, s.  103-126
    –„Topografická a funkční diferenciace knižního trhu“, s. 127-142
    –„Tiskárna normální školy v Praze. Vládní nástroj osvícenského despotismu i impuls ke vzniku občanské společnosti“, s. 179-217
    –„Jak rozšířit a diverzifikovat čtenářskou obec. Reklamní strategie nakladatelů a knihkupců“, s. 279-300
    –„Čtenářské kabinety, půjčovny knih a proměny způsobů čtení“, s. 301-320
  • « Tous les goûts à la fois ». Les engagements d’un aristocrate éclairé de Bohême, Genève, Droz, 2013, 467 p. ISBN 978-2-600-01357-4

Články v časopisech & kapitoly v knihách

  • „Ještě jednou k Voltairovu „dílu“ v Čechách anebo proč jeho četbu Dobrovský odložil“, in : (ed. Taťána Petrasová a Pavla Machalíková) Dílo a proměna myšlení v české kultuře 19. století. Prague, Academia, 2023, p. 25-41.
  • « Voltaire produit de librairie dans la monarchie des Habsbourg », Revue Voltaire, n° 21, 2023, p. 283-299.
  • « Knihovna a četba Jana Rudolfa Černína », in : Markéta Šantrůčková, Zdeněk Hojda, Martin Krummholz (et al.) Jan Rudolf Černín a jeho Krásný Dvůr. Krajinářský park v Čechách v ohnisku vlivů a cestovních inspirací 1770-1830. Praha, NLN, 2023, s. 73-103.
  • « Le Saint-Empire », in (dir. Éric Suire) Le monde de l’imprimé en Europe occidentale (vers 1480-vers 1680), Paris, Armand Colin (Horizon), 2020, p. 276-294.
  • « L’imprimé, vecteur de diffusion du jardin paysager vers l’est de l’Europe. Modèles, traductions, médiatisations », Revue française d’histoire du livre n° 141, 2020, p. 113-136.
  • « Publishers’ Advertising Strategies to Widen and Diversify Readership. The Example of Bohemia », Dějiny, Teorie, Kritika, 2018-1, p. 69-98.

Recenze a jiné publikace

  • Christoph Schmitt-Maaß (dir.) : Der Jansenismus im deutsch-sprachigen Raum, 1670-1789. Bücher, Bilder, Bibliotheken. Berlin – Boston, Walter de Gruyter, 2023, (Frühe Neuzeit), 233 p. Dix-Septième siècle (à paraître)
  • “L’édition française en sciences humaines et sociales consacrée à l’Europe centrale”, Forum Recherche du CEFRES, 22/10/2021, https://cefres.hypotheses.org/1873.

Překlady

  • With Zdeněk Hojda et al. “Cestovní deník J. R. Černína z let 1779-1780” & “Anonymní cestopis do Anglie (1776-1778)”, in : (coll.) Jan Rudolf Černín a jeho Krásný Dvůr. Krajinářský park v Čechách v ohnisku vlivů a cestovních inspirací 1770-1830 . Prague, NLN, 2023, p. 296-311, 340-349.
  • Klara Benešovská, « Disparition, réouverture et clôture du chantier cathédral de Prague (1419-1933) », in : Le Chantier cathédral en Europe. Diffusion et sauvegarde des savoirs, savoir-faire et matériaux du Moyen Age à nos jours. (dir. Isabelle Chave, Etienne Faisant, Dany Sandron), Paris-New York, Le Passage, 2020, p. 125-135.
  • Daniel Špelda, « Les soleils et leurs observateurs au XVIIe siècle » Revue des Questions Scientifiques, 2018, 189 (4), s. 531-577.

Viz celý CV a seznam publikací zde.

Giovanna Capponi: výzkum a CV

Percepce a politika správy divokých prasat ve střední Itálii

Výzkumný projekt: Zdivočelí divočáci

Kontakt: giovanna.capponi(@)cefres.cz

Giovanna je doktor v oboru sociální antropologie a její výzkum se specializuje na vztah člověka a životního prostředí, vztah člověk-zvíře, historickou a kulturní ekologii a “přírodní kulturu”. Během svého doktorského studia na Univerzitě v Roehamptonu v Londýně vedla rozsáhlý terénní výzkum, který byl zaměřen na praktiky obětování zvířat a vnímání životního prostředí v tradici afro-brazilského náboženství Candomblé. Tím otevřela novou perspektivu v oblasti antropologie rituálu, hmotné kultury a studií vztahu člověk-zvíře. Zúčastnila se také interdisciplinárního výzkumného projektu financovaného z AHRC s názvem “Cultural and Scientific Perception of Human Chicken Interaction”, který sdružil výzkumníky různých vědeckých disciplín a zaměřil se na význam drůbeže v lidských kulturách dříve a dnes.

V rámci programu TANDEM a jeho projektu s názvem “Zdivočelí divočáci”, zahajuje Giovanna druhý terénní výzkum věnující se správě divokých prasat ve středních Apeninách v Itálii.

Projekt: Percepce a politika správy divokých prasat ve střední Itálii

Cílem tohoto projektu je vytvořit perspektivu na vztahy mezi člověkem a životním prostředím a na sociologii vědy a zejména na to, jak se “vědecké” pojmy týkající se životního prostředí vzájemně prolínají a vznikají společně s kulturními praktikami a diskurzy. Především se zaměří na správu divokých prasat a divoké fauny v národních parcích střední Itálie (Parco Nazionale delle Foreste Casentinesi and Parco Nazionale dei Monti Sibillini) a ve venkovských oblastech, které je obklopují. Analýzou střetů mezi místními zemědělci, loveckými asociacemi, lesními správci, ochránci přírody a ekology, má tento výzkum v rámci týmu TANDEM za úkol vytvořit italskou etnografickou studii o vzájemném prolínání se “přírody” a evropské společnosti.

CV

Vzdělání

2018: Ph.D. v Sociální antropologie (University of Roehampton)
2013: M.A. v Kulturní antropologii a etnologii (Università di Bologna)
2011: M.A. v Migraci a diaspory studií (SOAS)
2009: B.A. v Antropologii (Università di Bologna)

Ocenění

2017: Radcliffe Brown Trust Fund / Sutasome Award – Royal Anthropological Institute v Londýně

2014: RAI Horniman Museum Collecting Initiative – Royal Anthropological Institute, Horniman Museum and Gardens (Londýn)

Publikace
Recenzované články či kapitoly knih
  • připravuje se na rok 2020: Chaos in the Street, Order in the Kitchen: Practices of Consumption and Redistribution Amongst Squatters in London. in Food, Culture & Society, Eds. K. Graf & E. Mescoli
  • 2019: The garden and the market: human-environment relations and collective imaginary in Afro-Brazilian Candomblé between Italy and Brazil,in Latin American Religions and Religiosities, Studia Religiologica, Eds. J. Bahia & R. Siuda-Ambroziak. Jagiellonian University of Krakow: Krakow
  • 2019: Sobre a importância das palavras: breve apologia do termo “sacrifício”, in Araújo P.C., Candomblé sem sangue. Appris Editora: Curitiba
  • 2018: Skipping, in The Global Encyclopedia of Informality vol. 2. A. Ledeneva UCL Press: London, pp. 41-44
  • 2014: Chaos in the Street, Order in the Kitchen: Pratica gastro-politiche di consumo e ridistribuzione tra gli squatters di Londra, in Pop Food, il cibo dell’etnografia. Z. A. Franceschi & V. Peveri, Odoya Editore: Bologna, pp. 53-80
Vybrané příspěvky z konferencí
  • 2017: Deuses ou ciborgues? Uma análise multiespécies do conceito de assentamento no candomblé, in Anais da VI Reunião de Antropologia da Ciência e Tecnologia. vol. 3, n. 3. USP: São Paulo
  • 2015: “Eu me declaro”: diálogo sobre transformações, autodefinições e reivindicações políticas nos cultos afro brasileiros, in. II Simpósio Sudeste ABHR: Gênero e religião: Violência, fundamentalismos e política, PUC/SP: São Paulo, with Patrício Carneiro Araú

Maurice Merleau-Ponty: fenomenologie a literatura

Vyučující: Benedetta Zaccarello (CNRS / CEFRES)
Zápis: obor Německá a francouzská filozofie, FHS UK
Kdy a kde: ve čtvrtek 4/4, 11/4, 25/4, 9/5, 16/5, 23/5, 11:00–12:20, CEFRES, Na Florenci 3, Praha 1
Jazyk: francouzština

Sylabus

Élu à la chaire de Philosophie du Collège de France en 1952, Maurice Merleau-Ponty dispensa pendant sa première année d’enseignement le cours intitulé Recherches sur l’usage littéraire du langage. Ces leçons permettent de mieux comprendre le rôle joué par la littérature dans la philosophie de Merleau-Ponty, notamment en ce qui concerne l’élaboration d’une nouvelle méthodologie phénoménologique en dialogue avec (et en opposition à) la pensée critique de Sartre. L’étude de ces textes, ainsi que leur comparaison avec le projet laissé inachevé et publié posthume sous le titre de La Prose du monde, nous aidera à mieux comprendre l’évolution de la pensée de Merleau-Ponty ainsi que le débat philosophique de l’époque sur la question de la littérature.

Kulturní průmysl: Benjamin, Adorno, Horkheimer, Marcuse a Kritická teorie medií. 2.

Vyučující: Benedetta Zaccarello (CNRS / CEFRES)
Zápis: obor Německá a francouzská filozofie, FHS UK
Kdy a kde: ve středu 3/4, 10/4, 24/4, 15/5, 22/5, 9:30–12:20, CEFRES, Na Florenci 3, Praha 1
Jazyk: francouzština

Sylabus
À travers la lecture de textes de Walter Benjamin, Max Horkheimer, Theodor W. Adorno et Herbert Marcuse, ce cours propose de comprendre les usages contemporains de la communication de masse en tant que résultat des transformations historiques des dynamiques collectives liées à l’art, l’échange, le savoir et la communication. Nous utiliserons ces textes écrits entre 1925 et 1966 pour comprendre les bases de la théorie critique des médias produite par ces penseurs proches de l’« École de Francfort » dans leur rapport à l’histoire de la culture européenne de cette époque et à l’évolution des technologies de la communication au XXe siècle.

Fedora Parkmann: výzkum a CV

Česká fotografie v době socialismu (1948-1968): mezi socialistickým realismem a avantgardou

Výzkumná osa 1: Přemístění, vykořenění a odchýlení
Výzkumná osa 2:  Normy a transgrese

Fedora Parkmann je vědeckou pracovnicí na Ústavu dějin umění AV ČR a hlavní řešitelkou pětiletého grantového projektu Lumina Quaeruntur The Matrix of Photomechanical Reproductions: Histories of Remote Access to Art (PhotoMatrix). Vystudovala dějiny umění na Sorbonne Université (Mgr. 2011, Ph.D. 2017) a École du Louvre v Paříži. Od roku 2019, kdy se usadila v Praze, je přidruženou výzkumnicí v CEFRESu. V letech 2019-2021 pracovala jako postdoktorandka na ÚDU AV ČR a v roce 2022 na CEFRESu. Zaměřuje se na dějiny a teorii fotografie, avantgardní umění a transnacionální dějiny umění, přičemž se zvláště věnuje české fotografii v transnacionální perspektivě. Její nejnovější články na toto téma byly publikovány v časopisech History of photography a Revue des études slaves. V rámci projektu Photomatrix se soustředí na fotomechanické reprodukce uměleckých děl v časopisech vydaných v Československu, Francii, Německu a Rusku (1900-1950), se zvláštním důrazem na jejich roli jako nástroje umělecké výměny.

photomatrix.cz/people

 

Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách