Kulturní průmysl: Benjamin, Adorno, Horkheimer, Marcuse a Kritická teorie medií. 2.

Vyučující: Benedetta Zaccarello (CNRS / CEFRES)
Zápis: obor Německá a francouzská filozofie, FHS UK
Kdy a kde: ve středu 3/4, 10/4, 24/4, 15/5, 22/5, 9:30–12:20, CEFRES, Na Florenci 3, Praha 1
Jazyk: francouzština

Sylabus
À travers la lecture de textes de Walter Benjamin, Max Horkheimer, Theodor W. Adorno et Herbert Marcuse, ce cours propose de comprendre les usages contemporains de la communication de masse en tant que résultat des transformations historiques des dynamiques collectives liées à l’art, l’échange, le savoir et la communication. Nous utiliserons ces textes écrits entre 1925 et 1966 pour comprendre les bases de la théorie critique des médias produite par ces penseurs proches de l’« École de Francfort » dans leur rapport à l’histoire de la culture européenne de cette époque et à l’évolution des technologies de la communication au XXe siècle.

Fedora Parkmann: výzkum a CV

Česká fotografie v době socialismu (1948-1968): mezi socialistickým realismem a avantgardou

Výzkumná osa 1: Přemístění, vykořenění a odchýlení
Výzkumná osa 2:  Normy a transgrese

Fedora Parkmann je vědeckou pracovnicí na Ústavu dějin umění AV ČR a hlavní řešitelkou pětiletého grantového projektu Lumina Quaeruntur The Matrix of Photomechanical Reproductions: Histories of Remote Access to Art (PhotoMatrix). Vystudovala dějiny umění na Sorbonne Université (Mgr. 2011, Ph.D. 2017) a École du Louvre v Paříži. Od roku 2019, kdy se usadila v Praze, je přidruženou výzkumnicí v CEFRESu. V letech 2019-2021 pracovala jako postdoktorandka na ÚDU AV ČR a v roce 2022 na CEFRESu. Zaměřuje se na dějiny a teorii fotografie, avantgardní umění a transnacionální dějiny umění, přičemž se zvláště věnuje české fotografii v transnacionální perspektivě. Její nejnovější články na toto téma byly publikovány v časopisech History of photography a Revue des études slaves. V rámci projektu Photomatrix se soustředí na fotomechanické reprodukce uměleckých děl v časopisech vydaných v Československu, Francii, Německu a Rusku (1900-1950), se zvláštním důrazem na jejich roli jako nástroje umělecké výměny.

photomatrix.cz/people

 

Seznam výzkumných pracovníků CEFRESu 2017/2018

István Pál Ádám

Contact: istvan.adam(@)cefres.cz

od 1. ledna 2016 do 31. prosince 2017 působí jako postdoktorand v CEFRESu díky spolufinancování z fondu Univerzity Karlovy na podporu pobytů zahraničních výzkumníků. Jeho výzkum se pojí se studiem prostorové kontroly, kterou disponovali středoevropští domovníci a tvoří součást výzkumné osy III.

Chiara Mengozzi

Contact: chiara.mengozzi(@)cefres.cz

od 1. ledna 2016 do 31.12.2017 je postdoktorantkou v CEFRESu díky spolufinancování z fondu Univerzity Karlovy na podporu zahraničních výzkumníků. Od ledna 2018 je přidruženou výzkumnicí CEFRESu. Její výzkum nazvaný Animal Matters: tázání se po antropologických rozdílech a literarních normách tvoří součást osy II výzkumného záměru CEFRESu.

Dekonstrukce a fenomenologie

Vyučující: Thomas Mercier (CEFRES / UK)
Zápis: Department of German and French Philosophy, FHS UK
Kdy a kde: ve čtvrtek 9:30–12:20, CEFRES, Na Florenci 3, Praha 1 (data budou upřesněna)
Jazyk: francouzština

Sylabus

Starting with Jacques Derrida’s very first publications, the basic tenets of deconstruction were elaborated through a complex dialogue, loving but antagonistic, with phenomenology. In this course, we will examine this tumultuous relationship, and will emphasise deconstruction’s paradoxical indebtedness to phenomenological thought. We will carry out a transversal and selective reading of Derrida’s œuvre by engaging with texts he devoted to mainly five authors, phenomenologists or heirs of the phenomenological tradition: Husserl, Heidegger, Levinas, Merleau-Ponty and Patočka. Each of these readings will be focused around one or two specific notions: speech and writing (Husserl), language and technics (Heidegger), violence and alterity (Levinas), Europe and responsibility (Patočka), body or corporeity, and the world (Merleau-Ponty).

The course will thus deal more particularly with the problematics of inheritance and reading, and will provide a presentation of Derrida as a reader and as a paradoxical heir, both faithful and unfaithful, of phenomenological authors.

Seznam stážistů 2017/2018

Zuzana Zachová

 Magisterský program Překladatelství a Tlumočnictví v jazykové kombinaci čeština—francouzština, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Odborný zájem: překlad neliterárních textů, tlumočení čeština—francouzština, tlumočení pro neslyšící, mezikulturní komunikace
Téma diplomové práce: „Model úsilí Daniela Gila a jeho aplikace na simultánní tlumočení projevů nasycených vlastními jmény. Porovnání dvou jazykových kombinací: francouzština – čeština a český znakový jazyk – čeština“ Cílem této práce je zjistit, na základě modelu úsilí Daniela Gila, jaký vliv mají vlastní jména v projevu na výsledný tlumočnický výkon a porovnat výsledky dvou zcela odlišných jazyků.
Trvání stáže: duben-květen 2018
Administrativní stáž (tlumočení, překlad)

Marion Munch

Magisterské studium Současné světové dějiny na École Normale Supérieure Paris-Saclay a Université Paris I – Sorbonne
Odborný zájem: současné dějiny,  mezikulturní komunikace v souvislosti s historickou pamětí, správa kulturních institucí, zejména pak historických muzeí
Téma diplomové práce: „Abnormální chování příslušníků SS v táboře Auschwitz od dubna 1940 do ledna 1945“
Trvání stáže: únor–březen 2018
Výzkumná a administrativní stáž

Ondřej Sobotka

Magisterské studium Překladatelství: francouzština – čeština a angličtina – čeština, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Odborný zájem: literární překlad, literatura přelomu století, mezikulturní komunikace
Téma diplomové práce: „České překlady francouzské literatury v druhém desetiletí 20. století“ – rozbor české recepce francouzské literatury s přihlédnutím k dobovému politickému a kulturnímu kontextu.
Trvání stáže: listopad–prosinec 2017
Administrativní stáž (překlad)

Tereza Kortusová

Magisterské studium Francouzské filologie + Překladatelství: francouzština – čeština, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Odborný zájem: literární překlad, divadlo, mezikulturní komunikace
Téma diplomové práce: „Sylviane Dupuis: La Seconde Chute. Komentovaný překlad doplněný studií o švýcarské francouzsky psané dramatické tvorbě“
Trvání stáže: srpen–říjen 2017
Administrativní stáž (překlad)

CFP: Teologie revoluce: Evropa od středověku po moderní dobu

Graduate a Post-Graduate Workshop

Datum:  20. a 21. května 2019
Místo:
 CEFRES (Na Florenci 3, Praha 1), Centrum medievistických studií (Jilská 1, Praha 1)
Deadline pro podávání přihlášek: 15. ledna 2019
Organizátor: Martin Pjecha (CEU, CEFRES)
Organizován ve spolupráci s: CEFRES, Centrum medevistických studií (CMS), Central European University (CEU)
Jazyk: angličtina

The second millennium of the Church is one of a connected series of “total revolutions”, enacted by those who had been promised Christ’s return and blissful paradise, yet experienced only desperation. Their hatred of this status quo, hatred of heaven’s absence, reached such a state that they fought to bring heaven into the world.[1]

Dnes již klasický Eugenův Rosenstock-Huessyho výklad evropských revolucí, [2] od středověkých až po moderní, kladl především důraz na náboženskou perspektivu. Dříve bylo násilné svržení vládců nebo zničení hierarchií (zejména lidem) téměř nemyslitelné vzhledem k jejich důležitosti pro zachování “politického” a “náboženského” řádu. Po Rosenstocku-Huessym se však badatelé snažili upřednostňovat sociálně-ekonomická, politicko-ideologická, etno-lingvistická a obecně materialistická vysvětlení (závisejících na současných trendech) pro takové násilí. Toto vznikalo na úkor náboženského a teologického vysvětlení násilí. Íránská revoluce v roce 1979 ovšem náboženskou perspektivu zanesla zpět do akademického povědomí. Z interdisciplinárního pohledu bylo (a je) to, co je dnes označováno jako “náboženské”, považováno za jakousi vnitřní významovou strukturu, kterou revoluční činitelé vyjadřovali a informovali o svém jednání. Zároveň se tím zařazovali do existujících božích nebo nad-lidských myšlenkových směrů (augustiniánský, apokalyptický, mystický, atd.) nebo je pod vlivem nových či v té době znovu objevených myšlenkových proudů (humanista, sv. Jáchym, křesťanský platonista, atd.) dále rozvíjeli.

Moderní badatelé stále nemohou vybalancovat emické a etické vysvětlení revolučního jednání. Přesto přinejmenším od 14. století začala vznikat různá hnutí a myslitelé, kteří jasně definovali své násilné revoluční jednání teologickými termíny nebo způsobem, ve kterých pojmy “náboženský” a ” politický” nemůžeme oddělit na dvě odlišné sféry: Apostolic Brethren nebo Cola de Rienzo v Itálii, husité v Čechách, Thomas Müntzer v německých zemích, György Dozsa v Maďarsku, Lollards a Oliver Cromwell v Anglii. Do seznamu bychom ovšem mohli zahrnout i takové události, jako jsou francouzská, panevropská (1848) a ruské revoluce, které tradičně postrádají teologickou analýzu. Taková hnutí stavěla a vyvíjela se na dosavadních základních pravdách, jako je lidské bytí a dějiny, dokonalost světa a lidský vztah k Bohu. Jejich účelem bylo nejen legitimizovat násilné činy (post facto), ale i činitele motivovat, vést a informovat je při jejich cestě.

Cílem našeho workshopu je diskutovat o těchto otázkách a dále rozvést tato a další témata související s revolucemi od středověku po moderní období v západní i východní Evropě. Pokusíme se znovu otevřít historickou debatu o revolucích, které vážně zohledňují politickou i náboženskou stránku problematiky. Chtěli bychom zejména zdůraznit širokou geografickou a chronologickou oblast a uvést nové a interdisciplinární přístupy, které by zpochybnily již zavedené historiografické narativy. Ve workshopu budou účastníci rozděleni do tematických skupin a budou vyzváni reagovat na příspěvky ostatních. Mezi témata/otázky, které nás budou zajímat, patří:

  • Mají “totální revoluce” druhého tisíciletí společnou náboženskou formu?
  • Je moderní člověk narozen mimo revoluci?
  • Do jaké míry mohou být revoluce porovnávány, považovány za součást trendu či viděny jako jedinečné?
  • V čem byly “novátorské” kulturně / intelektuálně / nábožensky heterodoxní symboly, jenž vedly povstání a revoluce?
  • Pokud jde o vzpoury a revoluce, existují nějaká zvláštní období pro evropskou historii?
  • Do jaké míry “nové” myšlenky a tradice, které se vynořují z dřívějších období, ovlivňují pozdější nábožensko-politického myšlení až do současnosti?

Hlavní hosté:

  • Dr. Phillip Haberkern (Boston University)
  • Dr. Matthias Riedl (Central European University, Budapešť)
Vědecká komise:
  • Dr. Jérôme Heurtaux (CEFRES, Praha)
  • Dr. Matthias Riedl (Central European University, Budapešť)
  • Dr. Pavel Soukup (Centrum medievistických studií, Praha)
  • Martin Pjecha (CEU/CEFRES)

Žádáme zájemce, aby poslali do 15. ledna 2019 Martinovi Pjechovi (Pjecha_Martin@phd.ceu.edu) stručný abstrakt jejich 20-ti minutového příspěvku (200-300 slov). Měli by se zejména zaměřit na to, jak jejich příspěvek může přispět k tématu workshopu. Přednášející by měli být připraveni zapojit se do živých diskusí v angličtině týkajících se příspěvků účastníků a dalších témat.

Omezené finanční příspěvky na cestu do Prahy budou k dispozici pro ty, kteří nemají příležitosti využít financování od své instituce. Prosím zašlete nám svou žádost o finanční příspěvek spolu s abstraktem.

[1] Wayne Cristaudo, “Eugen Rosenstock-Huessy”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/win2017/entries/rosenstock-huessy/>.

[2] Zvláště v jeho Die europäischen Revolutionen und der Charakter der Nationen (1931).

Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách