Vzorce legitimizace lobbingu v zemích střední Evropy a její rozpory

V rámci společného semináře IMS – CEFRES “Mezi disciplínami a areály”, představí Jana Vargovčíková (CEFRES-FF UK) své doktorské výzkumy na téma Vzorce legitimizace lobbingu v zemích střední Evropy a její rozpory. Prezentaci bude diskutovat Pierre Lascoumes, emeritní profesor zabývající se výzkumem na Centru evropských studií (CEE), specializující se především na otázky politické korupce, nejnovějšího vývoje politiky udržitelného rozvoje a jejích institucí, a také současnými formami ekonomické kriminality.

Kde: knihovna-CEFRES, Na Florenci 3, Praha 1.

Jazyk: anglicky.

Můžou být elity delikventní?

LascoumesV rámci cyklu Velkých přednášek Platformy CEFRES pronese sociolog Pierre Lascoumes, emeritní vedoucí výzkumu v CNRS, přednášku na téma „Můžou být elity delikventní?“ Prezentaci bude diskutovat Pavol Frič (ISS FSV UK), odborník na otázky korupce ve vztahu mezi elitami a veřejnou sférou v České republice.

Jazyk: francouzsky se simultánním tlumočením do češtiny.

Místo: CEFRES, Národní 18, Praha 1, konferenční místnost, 7. patro.

Pierre Lascoumes, vzděláním právník a sociolog (CNRS a Centrum evropských studií), vedl rozsáhlý výzkum o vnímání korupce a hospodářské a finanční kriminality. Zkoumal také dějiny a implementaci politik ochrany životního prostředí a řízení rizik. Ve své poslední knize Sociologie delikventních elit: od kriminality bílých límečků k politické korupci, kterou napsal s Carlou Nagelsovou, profesorkou kriminologie, se zabývá nedávnými silně medializovanými aférami (Bettencourt, HSBC), které prozrazují, do jaké míry je delikventnost elit ve Francii sociálně akceptovaná. Pierre Lascoumes se také věnuje divadlu, v roce 2015 vytvořil divadelní hru na základě textu kardinála Mazarina se zmínkami o aférách Jacquesa Chiraca či Jérômea Cahuzaca.

Od Berlínské zdi k Brexitu. Proč potřebuje politika svobodný tisk

Přednaška Daniela Johnsona organizovaná s FSV UK (IMS, IPS, IKSŽ) a CEFRESem.

Daniel Johnson je britským historikem a konzervativním redaktorem. V roce 2008 spoluzaložil vlivný kulturní a politický měsíčník Standpoint.

Kde: konferenční sál, Národní 18 (7. patro), Praha 1
Jazyk: Angličtina

Viz blíže: Standpoint

Francouzsko-český historický seminář: Élisabeth Gaucher-Rémond

Kde: Filozofická fakulta, nám. Jana Palacha 2, místnost č. 201

Organizátoři: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta / CEFRES

Jazyk: francouzština

À partir de figures légendaires devenues célèbres pour leurs tribulations avec le diable, les deux conférences proposent une réflexion sur le rôle de l’altérité dans la construction du sujet. Il s’agira de souligner l’opposition entre celui qui met tous ses efforts à arracher son âme à l’emprise de Satan et celui qui se plaît à jouer avec son démon dans l’espoir de connaître la peur. En replaçant ces légendes dans les divers héritages culturels qu’elles véhiculent, sans s’interdire quelques échappées vers des réécritures postmédiévales, on interrogera l’évolution des croyances qui s’y rattachent : du diable terroriste au démon impuissant.

Robert le Diable ou le refus de l’hérédité diabolique

Après un rapide exposé des influences historiques, mythiques et littéraires dont a pu s’inspirer le récit médiéval (XIIIe siècle), on s’intéressera plus spécifiquement aux conditions de l’accès à la sainteté que retrace l’histoire de l’enfant né du diable et aux traces d’intertextualité qu’elle atteste avec d’autres récits de conversion de la même époque.

Richard sans Peur ou le jeu avec le diable

Persécuté par un démon qui l’entraîne dans des aventures nocturnes, ce héros du XVe siècle, fils supposé de Robert le Diable, se caractérise par une intrépidité qui le rend indifférent à l’enjeu métaphysique de la rencontre surnaturelle. Il s’agira de réfléchir à la signification que revêt l’absence de peur à la fin du Moyen Age, tant au niveau de la parodie littéraire qu’à celui de l’exemplum moral.

Ancienne élève de l’École Normale Supérieure (Paris), Professeur de littérature et langue françaises du Moyen Âge à l’université de Nantes, Élisabeth Gaucher-Rémond est titulaire d’une licence d’histoire et d’une agrégation de Lettres. Après une thèse sur les biographies chevaleresques du XIIIe au XVe siècle (Champion, 1994), elle continue à explorer les interférences du réel et de l’imaginaire dans des récits historico-légendaires (Robert le Diable, Richard sans Peur) et dans la représentation de l’individu (programme interdisciplinaire MEDIEVARS). Elle prépare actuellement un essai sur les Formes autobiographiques dans la littérature médiévale et une édition de Richard sans Peur.

Sélection bibliographique

  • La Biographie chevaleresque. Typologie d’un genre (XIIIe-XVe s.), Paris, Champion, 1994 (Nouvelle Bibliothèque du Moyen Âge, 29).
  • Robert le Diable. Histoire d’une légende, Paris, Champion, 2003 (Essais sur le Moyen Âge, 29).
  • Robert le Diable, édition bilingue. Publication, traduction, présentation et notes, Paris, Champion, 2006 (Champion Classiques / Moyen Âge, 17).
  • Richard sans Peur, duc de Normandie : entre histoire et légende. Actes du colloque organisé au Havre par Laurence Mathey-Maille et Élisabeth Gaucher-Rémond, 29-30 mars 2012. Annales de Normandie, 64e année, n°1, janvier-juin 2014.
  • « La parodie du fantastique dans Richard sans Peur », « Furent les merveilles pruvees et les aventures truvees » (Hommage à Francis Dubost), Paris, Champion, 2005 (Colloques, congrès et conférences sur le Moyen Âge, 6), p.247-261.
  • « Les recettes du diable : le pouvoir et l’argent dans Richard sans Peur», Le prince, l’argent, les hommes au Moyen Âge (Mélanges offerts à Jean Kerhervé), Presses Universitaires de Rennes, 2008, p.323-330.
  • « Tentations et mariage sataniques dans Richard sans Peur : le détournement des modèles allégoriques et féeriques », Cahiers de Recherches Médiévales, 15 (La Tentation du parodique dans la littérature médiévale, études réunies par E. Gaucher), 2008, p.73-85.
  • « Robert le diable ou le ‘criminel repentant’ : la légende au miroir des récits de conversion », La légende de Robert le Diable du Moyen Âge au XXe siècle. (Actes du colloque de l’Universités de Caen (17 et 18 septembre 2009) édités par L.Mathey-Maille et H. Legros), Orléans, Paradigme, 2010, p.27-41.
  • « Les semblances du diable dans Richard sans Peur », Revue des langues romanes, CXIV, n°2 (Le déguisement dans la littérature française du Moyen Âge, textes réunis par J. Dufournet et C.Lachet), 2010(2), p.391-413.
  • « À propos des réécritures : Richard sans Peur, roman de l’ironie ?», Richard sans Peur, duc de Normandie : entre histoire et légende. Actes du colloque organisé au Havre par L.Mathey-Maille et E. Gaucher-Rémond, 29-30 mars 2012. Annales de Normandie, 64e année, n°1, janvier-juin 2014, p.215-228.
  • « Tentation de la chair, séduction de l’esprit : Richard sans Peur et le modèle érémitique », Chaire, chair et bonne Chère (Hommage à Paul Bretel), Presses Universitaires de Perpignan, 2014, p.21-34.
  • « Saint Julien l’Hospitalier et Robert le Diable », Hagiographie, Imaginaire, Littérature(Mélanges offerts à Jean-Pierre Perrot),  Université de Savoie, coll. « Écriture et représentation », n°28, 2015, p.127-143.

Historická sémantika v transnacionální a transdisciplinární perspektivě: případ „milieu“

Wolf FeuerhahnPřednáška francouzského badatele z CNRS Wolfa Feuerhahna, zástupce ředitele Centre Alexandre Koyré a ředitele časopisu Revue d’histoire des sciences humaines, o “Historické sémantice v transnacionální a transdiciplinární perspektivě” zaměřující se na případ “milieu”.

Jazyk: anglicky.

Místo: CEFRES, Národní 18, Praha 1, zasedací místnost, 7. patro.

Transdisciplinární historie je dnes velmi aktuální oblastí bádání. V posledních deseti letech měl tento historiografický obrat vliv také na konceptuální historii. Důraz je ve větší míře kladen na problémy transnacionální a transkulturní resémantizace pojmů. O této změně svědčí vznik a úspěch takových pojmů jako „travelling concepts“ (Mieke Bal) nebo „nomadic concepts“ (Olivier Christin).

Přednáška bude vycházet z transnacionální historie výrazu „milieu“. Tento výraz se přesunul z Francie do Německa, z dějin literatury do biologie a sociologie, a na závěr se stal základem francouzské teorie. Sloužil jako výraz určité podoby determinismu, jako spojení rozmachu přírodních věd a socialismu. Většina německých badatelů tuto teorii vyvracela a proti francouzskému pojmu stavěla slovo Umwelt, které se ale do francouzštiny zpětně překládá právě jako „milieu“, a stává se tak symbolem antideterministické a postmoderní filosofie (Deleuze).

Na příkladu pojmu „milieu“ bych chtěl představit to, co nazývám „transnacionální a historickou sémantikou“. Transnacionální a historická sémantika se staví protikladu ke Koselleckově konceptuální historii, v níž se a priori rozlišují slova a pojmy, a zkoumá způsob, jakým jsou slova sémanticky ovlivňována tím, jak se přesouvají mezi národy a disciplínami.