Velký rozhovor s Ghassanem Hagem u příležitosti vydání Paskalovských meditací

V rámci série seminářů o odkazu Pierra Bourdieua, organizovaných střediskem CEFRES, Univerzitou Karlovou a Akademií věd ČR, a u příležitosti vydání českého překladu Paskalovských meditací (Nakladatelství Karolinum v překladu Jana Petříčka) se na Francouzském institutu v Praze uskuteční Velký rozhovor s profesorem Ghassánem Hádžem.

Kdy: 1. prosince 2022, 17:00
Kde: Francouzský Institut, Štěpánská 35, Praha 1
Organizuje: CEFRES ve spolupráci s Francouzským institutem v Praze
Jazyk: angličtina
Moderuje: Yasar Abu Ghosh (Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy)

Ghassan Hage je antropolog vyučující na Univerzitě v Melbourne a nyní je hostujícím profesorem na Institutu Maxe Plancka v Halle. Narodil se v Libanonu a hlavním těžištěm jeho výzkumu v oblasti komparativního studia nacionalismu, rasismu a multikulturality je právě libanonská diaspora, Střední východ a Austrálie. Vedle toho je odborníkem na tematiku konstrukce kulturní a sociální identity společenských skupin bílé barvy pleti.

Ghassan Hage vystudoval Univerzitu Macquarie v Sydney a Univerzitu v Nice a několikrát byl hostujícím vyučujícím na pařížské École des hautes études en sciences sociales, kde spolupracoval s Pierrem Bourdieuem. A právě také z jeho díla – ne něž je jedním z největších odborníků – čerpá při tvorbě své sociální teorie.

Je autorem například:

  • The Diasporic Condition, University of Chicago Press, 2021.
  • Decay, Duke University Press, 2021.
  • Is Racism an Environmental Threat?, Polity Press, 2017.
  • Alter-Politics: Critical Anthropology and the Radical Imagination. Melbourne University Press,  2015.
  • White Nation: fantasies of White supremacy in a multicultural society, Routledge, 1998.

Memory of the Past and Politics of the Present

International conference

Date: 28 & 29 November 2022
Venue
: Goethe-Institut, Masarykovo nábřeží 32, Prague 1
Organizer: Institute of Contemporary History of the Czech Academy of Sciences within the Strategy AV21
Partners: Centre français de recherche en sciences sociales, Deutsches Historisches Institut Warschau, European Network Remembrance and Solidarity, Stiftung Sächsische Gedenkstätten Pokračování textu Memory of the Past and Politics of the Present

Prezentace nových přirůstek knihovny CEFRES – prosinec 2022

Konec roku oslavíme prezentací francouzských knižních novinek  v humanitních a společenských vědách.
Sejdeme se v pátek 16. prosince 2022 v 14:30 on-line (na platformě zoom viz ID 896 9016 5381)

Mimo jiné budou představeny následující knihy:

  • Emmanuel Alcaraz : Histoire de l’Algérie et de ses mémoires (Karthala 2021) představí Clément Steuer
  • Anna Colin Lebedev : Jamais frères ? : Ukraine et Russie : une tragédie postsoviétique (Seuil 2022) představí Ronan Hervouet
  • Magali Della-Suda : Les nouvelles femmes de droite (Hors d’atteinte 2022) představí Adrien Beauduin
  • Virginie Despentes : King-Kong théorie (Livre de poche, 2007) představí Michaela Rumpíková
  • Charles Stepanoff : L’Animal et la mort (La Découverte 2021) představí Hana Fořtová

Samuel Beckett ve střední Evropě

Samuel Beckett ve střední Evropě. Režie a recepce jeho díla navzdory cenzuře.

 Zveme všechny badatele, jež se zaměřují na Samuela Becketta a na divadlo ve střední Evropě, na seminář, který proběhne v dubnu v CEFRESu a na Karlově Univerzitě. Ten se bude zabývat tím, jaké politické, estetické a někdy též právní a společenské otázky mohou souviset s divadelními texty, přičemž hry Samuela Becketta budou pojednány jako případová studie.

Kdy: čtvrtek 20. a pátek 21. dubna 2023
Kde: knihovna CEFRESu a Univerzita Karlova
Organizuje : CEFRES ve spolupráci se Sorbonnou, Univerzitou v Bordeaux a Univerzitou Karlovou
Jazyk: Angličtina
Organizátoři: Alice Clabautová, Charles Guillorit
Datum pro zasílání abstraktů: 31. ledna 2023

Obsah konference a call for papers naleznete zde.

Program:

Thursday 20 April 2023
at CEFRES Library (Na Florenci 3 Prague 1)
16h- Opening Talk – Octavian Siu [online]
16h30 – Panel 1 : poetics of politics in the work of Samuel Beckett
Vanesa Cotroneo : Breaking the Iron Curtain: Media and Technology in Samuel Beckett’s Catastrophe (1982) and Nacht und Träume (1982)
Luciana Peycere : A post-pandemic operatic adaptation of Film (1965): the political and aesthetic potential of performing Beckett at a fringe venue in London.
[break]
17h30 – Roundtable: Staging Beckett today – testimonies of contemporaries stage directors (1h30)
Jan Bosse & Olena Zavhorodnya

Friday 21st April
at Charles University (Faculty of Arts, Room P104, nám. J. Palacha 1/2)
9h30- Welcoming coffees
10h – Keynote Speaker – Marek Kedzierski – Beckett in Perspectives. Discussing with Beckett, staging Beckett, reflecting upon Beckett
[break]
11h 15 – Panel 2: Overview of Beckett reception and stagings in Central Europe
Matthieu Protin – Samuel Beckett Stage Director of his own Theater in Germany: Influence and Consequence.
Tomasz Wiśniewski – “Beckett on the Baltic” and other research experiments in Gdańsk
Anita Rákóczy – A Director’s Apology – Beckett in Hungaria
[lunch break]
14h30 – Panel 2 bis: Overview of Beckett reception and stagings in Central Europe
Miloš Mistrík – Godot has finally come – to Slovakia
Martin Pšenička – Post-1989 stage productions of Beckett in the Czech Republic: a focus on Jan Nebeský’s 1996 production of Endgame
[break]
15h45 – Panel 3 : The question of censorship in and of Beckett’s theatre: a legal or a personal issue?
Alexander Hartley – Beckett’s Legal Scuffles and the Interpretation of the Plays [online]
Matthew Rimmer – The Legal Endgame of Samuel Beckett [online]
Concluding remarks – Alice Clabaut & Charles Guillorit

Další informace najdete na stránkách konference.

Displacements: Women’s Writing and Creative Practices in Modern Central and southeastern Europe.

Displacements: Women’s Writing and Creative Practices in Modern Central and southeastern Europe. Emancipatory Experiences and Transnational Trajectories?

International conference

Convenors: Mateusz Chmurski, Clara Royer, Lola Sinoimeri
Time and Place: March 16-17, 2023 – CEFRES and online:
https://us02web.zoom.us/j/85661902411?pwd=M3FUZmR0OUhIUWF0ZDFYVzBKa2QvZz09
Meeting ID: 856 6190 2411
Passcode: 456173
Languages of the conference: French & English

Scientific Committee:
Anna Borgos (Hungarian Academy of Sciences and Humanities), Libuše Heczková (Univerzita Karlova), Luba Jurgenson (Sorbonne Université), Iwona Kurz (Uniwersytet Warszawski), Jasmina Lukić (Central European University), Markéta Theinhardt (Sorbonne Université)

Partners: EUR’ORBEM (CNRS-Sorbonne University), CEFRES (CNRS-MEAE), Departement of Czech and comparative literature, Charles University (ÚČLK FF UK), Institute of Polish Culture, Warsaw university (IKP WP UW) – with the support of the European University Alliance 4EU+, the GDR “Connaissance de l’Europe médiane” (CNRS) and the French Institute in Prague

Read the thesis of the conference here.

Pokračování textu Displacements: Women’s Writing and Creative Practices in Modern Central and southeastern Europe.

Proustian Perspectives

Date and location: March 23–25, 2023, Prague and online
Organizers: Charles University, Faculty of Arts, Department of Czech Literature and Comparative Studies & Department of Romance Studies; with the collaboration of CEFRES
Languages: French and English

Read and download the list of participants and abstracts of their presentation on the FF UK website here.

See the program here.

Text of the call for papers:

Although well explored, Marcel Proust’s literary work is a territory that never ceases to reveal unknown corners. Whether the subject of interest is the author’s masterpiece or his other literary attempts, or even his unpublished writings, research continues to bring out new discoveries. The century that has passed since the author’s death has been marked by efforts to understand his work, or at least to multiply its readings with different interpretative languages.

In Search of Lost Time represents a field of possibilities that – by its essentially open nature – brings to light new answers to old questions: is the aim of the work to satisfy the author’s desire to record his entire life; to overcome death through the power of language, or to express the essence of things? Is it a monumental act of free and involuntary recollection? Or a vast meditation on so many social issues?

The centenary of the author’s death has provoked an increased and intensified interest in his work: not only the new discoveries of important manuscripts following the donation to the Bibliothèque Nationale de France, but also the new Proustian biographies by Jean-Yves Tadié and William C. Carter, or the results of genetic criticism in a broad sense (IMEC, Nathalie Mauriac Dyer, Marion Schmid, Anthony R. Pugh). Through its main themes, In Search of Lost Time has become an important milestone in the research history of queer themes (for all, we have to mention Eve Kosofsky-Sedgwick’s essays, published posthumously), and in the social approach to understanding literature (Jacques Dubois, Edward J. Hughes).

The renewed interest in In Search of Lost Time in the context of Central Europe is evidenced not only by the appearance of documents concerning the extraordinary role that the work played in the individual histories of the twentieth century (for example the gulag lectures of Józef Czapski), but also by its new editions (in Czech), or new translations (Polish by Krystyna Rodowska and Wawrzyniec Brzozowski, German by Bernd-Jürgen Fischer), and last but not least by the success of both the Czech 2019 dramatization directed by J. A. Pitínský, and the highly acclaimed Polish dramatization, directed by Krzysztof Warlikowski in 2015.

On the occasion of the centenary of the author’s death, we would like to organize a conference that will inspire and show possible interpretative approaches to Marcel Proust’s texts, and perspectives from which they can be considered. Our goal is to bring together researchers and doctoral students interested in Proust, and to open a discussion about possible viewpoints on his work.