Francouzský pragmatismus a znovuustavení současné sociologie

Kdy a kde:

  • 15. prosince, 16:30-18:30: místnost 212, FSV UK, budova Hollar, Praha;
  • 16. prosince, 9:00-15:00: zasedací místnost, CEFRES, Na Florenci 3, Praha

Organizátoři: Paul Blokker (FSV UK) a Nicolas Maslowski (Varšavská univerzita), ve spolupráci s CEFRESem
Partneři: Institut sociologických studií FSV UK, Pracoviště historické sociologie FHS UK, CEFRES a Centrum francouzské civilizace a frankofonních studií Varšavské univerzity
Jazyk: anglicky

Program

čtvrtek 15. prosince
Kdy: 16:30 – 18:30
Kde: místnost 212, budova Hollar

Zahajovací přednáška: “Kritické rozlišování ve společném městě. Umění lidského soužití a uspořádání města v komparativní perspektivě” profesora Laurenta Thévenota.

pátek 16. prosince
Kdy: 9:00-15:00
Kde: zasedací místnost, CEFRES, Na Florenci 3

9:00 – 10:30 Panel 1

  • Moderuje: Clara Royer
  • Pavel Barša – “Sociology of Emancipation between unmasking and modelling”
  • Paul Blokker – “Justifications for Law in the Plural”
  • Yuliya Moskvina – “Legality and legitimacy in the civil polity. Example of urban movements”
  • Petra Beránková – “Justifying political activism in the Czech Republic: A battle over the right activism”

10:30-11:00 – Přestávka na kávu

11:00-12:30  Panel 2

  • Moderuje: Paul Blokker
  • Nicolas Maslowski, Varšavská univerzita – “Love and justice in international relations”
  • Simon Smith – “In search of argumentatively strong moments in newspaper-hosted online discussion”
  • Olga Gherghiev, Univerzita Karlova – “Exploring the sociological dimension of the World Trade Organization: how the norms are created”
  • Csaba Szaló – “The role of aesthetics in the critical moment: From speech and concern to commitment”

12:30-13:30 Přestávka na oběd

13:30–15:00 Panel 3

  • Moderuje: Nicolas Maslowski
  • Dino Numerato – “Critical actors and criticized institutions: the case of football fan activism”
  • Tereza Stöckelová – “Latourian variations: between sociology and arts”
  • Jakub Mlynář – “Ethnomethodological roots of French pragmatic sociology (and their coalescent sprigs)”
  • Ivana Rapošová (spolu s Adamem Gajdošem) – “Juggling Grammars, Translating Common-place: Justifying an Anti-Liberal Referendum to a Liberal Public”
  • Adam Gajdoš  – “Common-place lost or regained? Urban remembering of ethnic cleansing and the different ways it is made common and good”

Abstrakty jsou k nahlédnutí zde

Abstrakt

Francouzská pragmatická sociologie bude hlavním tématem workshopu s názvem “Francouzský pragmatismus a znovuustavení současné sociologie”, který se bude konat 15. a 16. prosince. Workshop organizuje Institut sociologických studií FSV UK, Pracoviště historické sociologie FHS UK, Centrum francouzské civilizace a frankofonních studií Varšavské univerzity a Francouzský ústav pro výzkum ve společenských vědách (CEFRES).

Pragmatická sociologie – jakožto odlišný, nový typ francouzské sociální vědy – se pravděpodobně nejvíce proslavila v rámci světové akademické obce díky anglickému vydání publikace Luca Boltanskiho a Laurenta Thévenota On Justification. Economies of Worth, v roce 2006 (originál: 1991, Editions Gallimard).  On Justification se však dá nejlépe chápat jako ‘travail d’étape’, mezistupeň v mnohem širší a vysoce jedinečném podniku, ke kterému přispěli vědci z různých disciplín (jako například historici, antropologové, ekonomové) v rámci široké škály výzkumných snah. Chystaný workshop se soustředí na hlavní charakteristiky a přínosy tohoto přístupu a na jeho vliv v sociologickém a interdisciplinárním výzkumu v minulosti i v současnosti. Cílem workshopu bude prozkoumat potenciál pragmatické sociologie, její relevanci a možností jejího využití v české sociologii.

Přečtěte si call for papers – zde

Neznáme susedské histórie

Přednáška Moniky Vrzgulové (Ústav etnológie, SAV; Dokumentačné stredisko holokaustu) v rámci semináře Soudobé dějiny Židů, který pořádá Ústav pro soudobé dějiny AV ČR a CEFRES ve spolupráci s Židovským muzeem.

Jazyk: slovensky
Kde: knihovna CEFRESu, Na Florenci 1420/3, Praha 1

Teritorium moderního státu: vazby infrastruktury a dispozice moci

Páté setkání epistemologického semináře pořádáného CEFRESem a IMS FSV UK pod vedením Katalin Pataki (CEFRES & CEU, Budapest).

Texty:

  • MANN, MICHAEL (1986), “The autonomous power of the state: its origins, mechanisms, and results”, in HALL, JOHN A. (ed.), States in History. Oxford: Blackwell. p109-136
  • FOUCAULT, MICHEL (2001), “Governmentality’, in Power (The Essential Works of Foucault, 1954-1984). p199-222

Koncept minority

Čtvrté setkání epistemologického semináře pořádáného CEFRESem a IMS FSV UK pod vedením Timofeye Agarina (Centre for the Study of Ethnic Conflict, School of Politics, Queen’s University Belfast).

Texty:

  • Timofey Agarin, “Conclusion: Is It Time to Cut the Umbilical Cord?”, in Timofey Agarin et Ireneusz Paweł Karolewsk, Extraterritorial Citizenship in Postcommunist Europe, London & New York, Rowman & Littlefield, pp. 197-213.
  • Timofey Agarin, “Civil society versus nationalizing state? Advocacy of minority rights in the post-socialist Baltic state”, Nationalities Papers, 2011, 39: 2, pp. 181-203 .

Kde: CEFRES, Na Florenci 3, budova C, 3. patro, zasedací místnost
Jazyk: anglicky

Jak porozumět třídě, statusu a moci: příklad konceptu Bürgertum

Třetí setkání epistemologického semináře pořádáného CEFRESem a IMS FSV UK pod vedením Mátyáse Erdélyiho (CEFRES & CEU).

Texty:

  • Jürgen Kocka, « The middle classes in Europe », The Journal of Modern History, vol. 67, n° 4, 1995, p. 783-806.
  • Max Weber, « The distribution of power within the community : Classes, Stände, Parties », Journal of Classical Sociology, vol. 10, n° 2, 2010, p. 137-152.

Akademická práce. Vyprávění o zásadním napětí mezi výzkumem a výukou

Přednáška Pierra-Michela Mengera, profesora z Collège de France

Přednášku organizuje Pracoviště historické sociologie FHS UK v rámci svého semináře Historicko-sociologických konfrontací.

Organizátoři: HISO FHS UK a CEFRES
Kde: CEFRES, Na Florenci 3, budova C, 3. patro, zasedací místnost
Jazyk: anglicky

Pierre-Michel Menger (1953) je francouzský sociolog, uznávaný za svou práci v oboru sociologie umění a tvorby. Je profesorem na Collège de France a na EHESS. Je autorem knih, jako například Le Travail créateur. S’accomplir dans l’incertain (Paris, Gallimard / Seuil, 2009) nebo Portrait de l’artiste en travailleur (Paris, République des Idées & Seuil, 2003).
Více informací na stránce Collège de France.

Résumé (v angličtině)

During the last fifteen years, European reforms in higher education have introduced differentiation in the fabric of academia, and triggered transformations in academic careers even if the various scientific disciplines and generations of academic researchers have been unequally exposed to the main impact of these reforms, that of a pervasive growth of individual and institutional competition on a national and international scale. Competition alters the architecture of organizations, the principles underpinning the evaluation of academic work and workers, the coupling of teaching and research, the incentive tools for scientific production, and the correlation between working conditions and salary levels.

How is the functional link between teaching and research still to be understood in a context of heightened competition between and within universities? Three options surface: complementarity; substitution; sheer dissimilarity and nil correlation between quality of teaching and research.

Analyzing the asymmetrical relationship between the two tasks seems to provide a fruitful agenda of investigation. There are striking dissimilarities between them: the production function of teaching is additive, while that of research is multiplicative. This is why management of research activities has granted increasing importance to the concentration of critical masses of talent to leverage the faculty’s research potential. Meanwhile, teaching staff becomes more substitutable once they move (or are moved) away from the frontiers of advanced research. Unsurprisingly, given the crucial importance of reputational capital to higher education institutions, tension between research and teaching missions is mounting.

My main argument is as follows. In research, the distribution of individual productivity and professional visibility has a highly skewed, Pareto-like profile, whereas individual performance in teaching has a normal, Gaussian, distribution. Since the chances of success in each activity are distributed very differently, their conjunction functions like a risk management mechanism, both individually and collectively. Yet given the differential return on effort and ability in the two tasks, complementarity is best understood when redefined as complementarity under asymmetry.