Alterita, třídní poměry a fotografie

Třetí setkání Česko-francouzského historického semináře, organizovaného Ústavem českých dějin Filosofické fakulty UK ve spolupráci s CEFRESem, povede:

Fedora Parkmann (UDU AV CR / CEFRES)

Téma: Alterita, třídní poměry a fotografie 

Kde: Filosofická fakulta Univerzity Karlovy. Online.
Pro přihlášení kontaktujte prosím: jaroslav.svatek(@)ff.cuni.cz.
Kdy: 5. listopadu, čtvrtek 9:00-12:30
Jazyk: francouzština

Toto setkání je pořádáno Jaroslavem Svátkem a Martinem Nejedlým v rámci Česko-francouzského historického semináře.

Více informací naleznete na stránkách Filozofické fakulty.

Adolf Schneeberger, Žebrák, 1926, želatinový stříbrný tisk, 29×23 cm, Brno, Moravská galerie.

Aktér mezi dispozicemi a kontexty jednání: promýšlení jednoty humanitních a společenských věd

Inaugurační veřejná přednáška profesora Bernarda LAHIRA

Vlastenecký sál Karolina, Ovocný trh 3, Praha 1.

„L’acteur entre dispositions et contextes d’action : penser l’unité des sciences humaines et sociales“ – Aktér mezi dispozicemi a kontexty jednání: promýšlení jednoty humanitních a společenských věd

Bernard Lahire je profesor sociologie na École normale supérieure v Lyonu a zástupce ředitele Centra Maxe Webera. Ve svých pracích se zabývá školními nezdary a úspěchy nižších sociálních tříd a jejich způsoby osvojování písma, historií funkční negramotnosti, kulturními praktikami Francouzů, životními a tvůrčími podmínkami spisovatelů, dílem Franze Kafky nebo také dějinami vztahů mezi uměním a západní dominancí. Jeho práce vedla k definování teorie jednání, jež brala v úvahu nejen „dispozice“ jedince, ale i „kontext“ jeho prostředí. Tato úvaha přispěla, na základě konceptu „sociálních her“, ke specifikování a diferencování teorií sociálních polí a habitu, které rozvinul Pierre Bourdieu. Zároveň přináší epistemologickou úvahu o sociálních vědách a jejich sociálních funkcích. Bernard Lahire je také otevřeným zastáncem výuky společenských věd na základních školách (L’Esprit sociologique, 2005).

Bernard Lahire publikoval desítky knih, mezi nimi:

  • L’Homme pluriel (Nathan, 1998)
  • La Culture des individus (La Découverte, 2004)
  • Franz Kafka. Éléments pour une théorie de la création littéraire (La Découverte, 2010)
  • Monde pluriel : penser l’unité des sciences sociales (Le Seuil, 2012).

Akademická práce. Vyprávění o zásadním napětí mezi výzkumem a výukou

Přednáška Pierra-Michela Mengera, profesora z Collège de France

Přednášku organizuje Pracoviště historické sociologie FHS UK v rámci svého semináře Historicko-sociologických konfrontací.

Organizátoři: HISO FHS UK a CEFRES
Kde: CEFRES, Na Florenci 3, budova C, 3. patro, zasedací místnost
Jazyk: anglicky

Pierre-Michel Menger (1953) je francouzský sociolog, uznávaný za svou práci v oboru sociologie umění a tvorby. Je profesorem na Collège de France a na EHESS. Je autorem knih, jako například Le Travail créateur. S’accomplir dans l’incertain (Paris, Gallimard / Seuil, 2009) nebo Portrait de l’artiste en travailleur (Paris, République des Idées & Seuil, 2003).
Více informací na stránce Collège de France.

Résumé (v angličtině)

During the last fifteen years, European reforms in higher education have introduced differentiation in the fabric of academia, and triggered transformations in academic careers even if the various scientific disciplines and generations of academic researchers have been unequally exposed to the main impact of these reforms, that of a pervasive growth of individual and institutional competition on a national and international scale. Competition alters the architecture of organizations, the principles underpinning the evaluation of academic work and workers, the coupling of teaching and research, the incentive tools for scientific production, and the correlation between working conditions and salary levels.

How is the functional link between teaching and research still to be understood in a context of heightened competition between and within universities? Three options surface: complementarity; substitution; sheer dissimilarity and nil correlation between quality of teaching and research.

Analyzing the asymmetrical relationship between the two tasks seems to provide a fruitful agenda of investigation. There are striking dissimilarities between them: the production function of teaching is additive, while that of research is multiplicative. This is why management of research activities has granted increasing importance to the concentration of critical masses of talent to leverage the faculty’s research potential. Meanwhile, teaching staff becomes more substitutable once they move (or are moved) away from the frontiers of advanced research. Unsurprisingly, given the crucial importance of reputational capital to higher education institutions, tension between research and teaching missions is mounting.

My main argument is as follows. In research, the distribution of individual productivity and professional visibility has a highly skewed, Pareto-like profile, whereas individual performance in teaching has a normal, Gaussian, distribution. Since the chances of success in each activity are distributed very differently, their conjunction functions like a risk management mechanism, both individually and collectively. Yet given the differential return on effort and ability in the two tasks, complementarity is best understood when redefined as complementarity under asymmetry.

Affects, Everyday Writing Practices, and the Origins of Self-Analysis

Affects, Everyday Writing Practices, and the Origins of Self-Analysis. The Case of Julian Ochorowicz and Sigmund Freud.

4th 2022 Session of CEFRES Seminar 

When: Wednesday 30 March 2022, 4:30 pm
Where: At CEFRES and online (to register please contact claire(@)cefres.cz)
Language: English
Host: Agnieszka Sobolewska (Warsaw University/Sorbonne University/CEFRES)

Abstract:

In what ways everyday writing practices (such as keeping a journal or writing letters) are related to science in the second half of the nineteenth century? How the differences between self-reflective techniques (such as introspection and self-analysis) are reflected in the generic divergencies between journal and epistolary practices? During this presentation, I will take a closer look at the important shift in the nineteenth century psycho-medical literature which was closely related to the question of psychological introspection and the emergence of psychoanalytic self-analysis in the late 1890s. This shift can be closely observed in life writing of the nineteenth-century psychologists, physicians, and future psychoanalysts, and was crucial for future understanding of the self in the twentieth century.

Pokračování textu Affects, Everyday Writing Practices, and the Origins of Self-Analysis

Adrian Brisku (FSV UK): Political Economic Thought, Empire, and Nation-State

Srdečně zveme magisterské studenty na výzkumné semináře , které pořádá Institut mezinárodních studií FSV UK ve spolupráci s CEFRESem.

30. 11. 2015 představí na semináři Adrian Brisku téma Political Economic Thought, Empire, and Nation-State na příkladě Albánie, Česko/Slovenska a Gruzie od roku 1880 do dvacátých let 20. st.

Místo konání: místnost 1037, U kříže 8/661 158 00 Praha 5 – Jinonice.

Jazyk: angličtina.

Kontakt:
Paul Bauer: paul.bauer@fsv.cuni.cz
Clara Royer: clararoyer@cefres.cz

1958, 1968, 2002: politické krize ve Francii

Páté setkání semináře “Úvahy o krizi” , organizovaného CEFRESem a Fakultou sociálních věd UK, povede Jérôme Heurtaux (Paris-Dauphine Université, CEFRES).

Téma: “1958, 1968, 2002: politické krize ve Francii”

Kde: online.
Pro registraci kontaktujte prosím organizátory: maria.kokkinou@cefres.cz.
Kdy: středa 4. listopadu, 12:30-13:50.
Jazyk: francouzština.

Přednáška je součástí semináře “Současné otázky: Úvahy o krizi”/”Enjeux contemporains : Penser les crises”, organizovaného Marií Kokkinou (CEFRES / UK) a Jérômem Heurtaux (CEFRES).

“Krize” nepřestává nabývat na významu: výskyt a nebývalé rozšíření koronaviru Covid-19 v roce 2020 dodalo tomuto pojmu aktuálnost, kterou nepamatujeme od doby finanční krize v roce 2009. Vedle těchto pozoruhodných událostí, jež svým významem zasáhly celou planetu, počet událostí a jevů kvalifikovaných jako krize neustále stoupá.

Tento pojem, nerozlučně se pojící s moderní dobou, zaměstnává celou naši společnost, a to všemi svými aspekty. Jeho mnohoznačné užití a značná aktuálnost nás vedou k úvahám nad jeho jednotlivými významy a užitími. Právě tomuto úkolu je věnován seminář “Úvahy o krizi”, do něhož se zapojí badatelé z nejrůznějších odvětví – politické sociologie, historie, historie umění, antropologie, filozofie a dalších.

Které skutečnosti jsou označovány jako “krize” a v čem jsou “kritické”? Co je to krize a jak vysvětlit její vznik? Jak se krize vyvíjí a jaké jsou její dopady a důsledky? Proč krize vyvolávají konflikty ohledně interpretace svého významu? Je “krize” centrálním tvůrcem naší modernity a klíčem k porozumění témat, která se prolínají současnou společností?