Pohled z ciziny: Čechoslováci za druhé světové války a za studené války

Debata o knize Paula Lenormanda Tchécoslovaques en guerre (vydalo nakladatelství Passés composés v roce 2023)

Kdy: 7. prosince v 16:00
Kde: CEFRES, Na Florenci 3, Praha
Jazyk: angličtina

Organizují: CEFRES, Univerzita Paris-Nanterre, Institut des sciences sociales du politique (ISP), Výzkumný ústav „Postwar(s). Political and Social Changes during and after the Second World War“ Institutu mezinárodních vztahů Fakulty sociálních věd UK

Chair: Jakub Štofaník, Masarykův ústav a archiv AV ČR

Diskutující: Václav Šmidrkal, Institut mezinárodních studií, Fakulta sociálních věd UK Pokračování textu Pohled z ciziny: Čechoslováci za druhé světové války a za studené války

Počátky izraelské pravice

Přednáška Jana Zouplny (Orientální ústav AV ČR) v rámci semináře Soudobé dějiny Židů, který pořádá Ústav pro soudobé dějiny AV ČR a CEFRES ve spolupráci s Židovským muzeem.

Jazyk: česky
Kde: knihovna CEFRESu, Na Florenci 1420/3, Praha 1

Rodokmen izraelské pravice byl bezpochyby pestrý. V rozmezí 20. až 40. let 20. století pravice představovala volně definovaný svazek, jež zahrnoval jak intelektuály požadující demokratizaci veřejného života tak
polo-vojenské oddíly vyznávajících politický terorismus. Názorové spektrum zahrnovalo ideu plné integrace židovské národní domoviny do Britského impéria i apel na vyhnání Britů z Palestiny. Vnitřní rozbroje provázely
výměny vedení a oscilace mezi dvěma protipóly – liberálním a revolučním nacionalismem. Jaké byly příčiny těchto neustálých zvratů? Nakolik můžeme považovat disidentské kruhy meziválečné éry za předobraz pozdější izraelské pravice? Jaký je jejich společný ideový základ? V čem se liší současný stav bádání od tradiční historiografie?

Po stopách romské genocidy: rodiny jako šiřitelé zkušeností a paměti

První mezinárodní konference v Praze akademické platformy Forum for Romani Histories

Kdy: 20.-21. září 2017
Kde: Akademie věd České republiky, Vila Lanna, Praha
Jazyk: anglicky

Konference je společnou událostí dvou nedávných akademických iniciativ zaměřujících se na dějiny Romů a podporujících nové přístupy ve výzkumu v této oblasti. Jedná se o Prague Forum for Romani Histories a výzkumnou síť zaměřenou na odkaz romské genocidy v Evropě po roce 1945, která byla založena Radou pro výzkum v oblasti umění a humanitních věd (AHRC, Velká Británie). Cílem obou iniciativ je podnítit debatu na téma dějin Romů jako součásti dějin Evropy a současné evropské společnosti.

Podívejte se na program konference ZDE!

Leták a program konference k tisku zde.

Více o platformě Forum for Romani Histories

 

Pierre Bourdieu’s Science of Science: Sources, Arenas, Legacies

Center for Science, Technology, and Society Studies (Institute of Philosophy of the Czech Academy of Sciences) and CEFRES
are pleased to invite you to the workshop “Pierre Bourdieu’s Science of Science: Sources, Arenas, Legacies.”

When: Thursday 15 December, 2022, 10 am – 6 pm
Where:
CEFRES, Na Florenci 3, Prague 1 et en ligne
Convenor & contact:
Jan Marsalek marsalek(@)flu.cas.cz

The aim of the workshop is to reflect on Pierre Bourdieu’s conception and practice of sociology of science that he was developing since 1975 onwards. Reputed as neglected for a long time, the sociology of science and scientific knowledge has become, in the second half of the 20th Century, one of the most prominent sociological sub-disciplines, that does not hesitate to intervene into general sociology itself. Pierre Bourdieu, celebrated and influential in a wide range of sociological areas, was curiously standing aside this spectacular development of the sociology of science we commonly situate in the 1970s and 1980s. From his singular point of view, which we shall analyse, he made several intriguing criticisms of the emerging trend in the sociology of scientific knowledge, on which we wish to reflect.

The workshop picks up the threads of the Sociology and Philosophy of Physics seminars organized in 2022 by the Institute of Philosophy of the Czech Academy of Sciences and the Department of Philosophy and Religious Studies, Faculty of Arts of the Charles University, Prague.

Program

10:00 – 12:00 GUEST LECTURE

Pascal Ragouet, University of Bordeaux – Centre Émile Durkheim
“Science as a Field. Bourdieu’s Contribution to the Sociology of Scientific Knowledge”

– See below for the abstract –

14:00 – 18:00 ROUNDTABLE

Confirmed speakers

  • Jan Maršálek, Institute of Philosophy, Czech Academy of Sciences
    Pascal Ragouet, University of Bordeaux – Centre Émile Durkheim (UMR 5116)
  • Manolis Simos, National and Kapodistrian University of Athens
  • Julien Wacquez, CEFRES
  • Lukáš Hadwiger Zámečník, Faculty of Arts, Palacký University Olomouc
Abstract of the guest lecture

Science as a field. Bourdieu’s contribution to the sociology of scientific knowledge
Pascal Ragouet
Full Professor of sociology – University of Bordeaux – Centre Émile Durkheim (UMR 5116)

In the course of its history, the sociology of science has been traversed by several major debates. The first is the one that T. Shinn and I analysed in the book titled Controversies on Science by proposing to consider Robert K. Merton’s sociology as a form of differentiationism opposed to the anti-differentiationist tendencies of post-Kuhnian programmes of research on science such as the Strong Programme (D. Bloor, B. Barnes), the empirical programme of relativism (H. Collins, T. Pinch), laboratory studies (B. Latour and S. Woolgar, K. Knorr Cetina, M. Lynch) or the network actor theory (M. Callon, J. Law, B. Latour).

The second concerns the question of whether scientific knowledge can be sociologically analysed. With R. Merton, the sociology of science kept its distance from a sociology of scientific knowledge. The break comes with the Strong Programme and the Empirical Programme of relativism. The pendulum swings back the other way with the radical constructivism of network actor theories. Today, sociologists of science and technical innovation seem to be less concerned with scientific knowledge than with the need to think about science in society, when it is called upon by industrialists and politicians, when it feeds expertise, when it is questioned in the context of risk management and reflections on the relationship between science and democracy.

Bourdieu’s contribution to the sociology of science makes it possible to overcome these lines of conflict because it is based on a theoretical framework articulating a theory of social structuring, a theory of practice and a theory of social asymmetries. Based on two personal research projects on biology, the aim is to show the fruitfulness of this approach.

For further information, see:  http://odolnaspolecnost.cz/vedeckagramotnost/

Perspektiva menšin a problém s liberálními diskurzy. Úvaha o historii židovské / jidiš kultuře v polském kontextu

Přednášku v rámci semináře o soudobých dějinách Židů organizovaného Ústavem pro soudobé dějiny AV ČR ve spolupráci s Masarykovým ústavem přednese Karolina Szymaniak (Vratislavská univerzita).

Místo: knihovna CEFRESu, Na Florenci 3, 110 00 Praha 1
Čas: 17:30-19:00
Jazyk: angličtina

Když v roce 1988 básník Marcin Świetlicki formuloval ve své dnes slavné básni ostrou kritiku rétoriky kulturní opozice, napsal: “Místo toho, aby řekli: Bolí mě zuby, jsem hladový, jsem osamělý (…) / říkají tiše: Wanda / Wasilewska, Cyprián Kamil Norwid, / Józef Piłsudski, Ukrajina, Litva / Thomas Mann, Bible a nakonec cosi nepatrného v jidiš“. Jak ukázala Eugenie Prokop-Janiec, v 80. letech se jidiš stalo součástí nezávislé kultury a jeho používání se stalo formou odporu. Ale co bylo toto nedefinované “nepatrné cosi” a jaká tradice podporovala jeho přítomnost v polském diskurzu? Jaký význam a jaký obsah mu byl svěřen? Jak se tato tradice podepisuje na současných představách o polské židovské minulosti a na způsobu, jakým píšeme o kulturní historii v Polsku?

Přednáška bude probíhat formou diskuse o stávajících a dalších možných přístupech ke studiu polsko-jidišských kulturních výměn ve 20. století, dále o jejich mezích a důsledcích. Jedná se o pracovní prezentaci na probíhajícím projektu. Nahlédnutím do historie polsko-jidišských kulturních vztahů, jejich diskurzu a jejich interpretování skrze různé pohledy na kulturní studie, se výzkum snaží navrhnout další způsoby konceptualizace dějin kultury v Polsku. Tento přístup zohledňuje aspekty menšin, respektuje jejich nezávislost a vytváří prostor, ve kterém se toto “nepatrné cosi” stává komplexním polyfonním jevem, který má svá vlastní pravidla.

Pedagogical uses of the past in Europe: International circulations, transfers, transnational debates

S potěšením vás zveme na mezinárodní konferenci nazvanou  Pedagogical uses of the past in Europe: International circulations, transfers, transnational debates.

Datum: 11.  až 12. října 2021
Místo: Centre Scientifique de l’Académie Polonaise des Sciences à Paris, 74, rue Lauriston, 75016 Paříž
Jazyk: francouzština a angličtina
Organizátoři: Académie polonaise des sciences  (Centre scientifique à Paris, Centre de civilisation française, CEFRES)

The establishment of new regimes of the late 1980’s in Eastern and Central Europe – as well as successive changes
of governments – have taken place through new historical narratives, combining the demands and needs for
national legitimization, for reconciliation, for symbolic recognition, and the imposition of democratic paradigms.
These concerns have been translated into a variety of mechanisms: solemn speeches, commemorations, lustrations,
ad hoc commissions, legal mechanisms, monuments, museums. Education holds a singular place in such
mechanisms, being assigned with the task of training future generations of citizens.

The scientific field has long neglected the treatment of the past at school and in an extracurricular context. Surely,
the analysis of the instruments of public action in the field of history has been invested by research, concentrating
however essentially on the analysis of textbooks. It remains, with a few exceptions, carried out by researchers
in the educational sciences and, often, by history didactitians. The analysis of international circulations in the
management of the past at school has, for its part, focused mainly on historians’ commissions, without, however,
linking their action to school and extracurricular teaching practices. Yet, schools are the subject of a large number
of transpositions, adaptations and/or (re)appropriations of inherited mechanisms for inter- and/or transnational,
or even global exchanges (work of UNESCO, of the Council of Europe, of the EU, of bilateral commissions of
historians, teaching about Shoah as a political-moral norm, use of the figure of the witness or visits to “places of
memory” in the framework of pedagogical practices).

The aim of this conference is to re-examine uses of the past at school and in extracurricular activities in the light
of these international movements, based on a reflection on the different scales of analysis of this phenomenon:
from the international to the microscopic classroom level. It is indeed linked to the issue of thinking these uses as
one of the determining factors for the construction of educational instruments and practices at school and beyond.

Such an analysis presupposes a reflection on the different levels of these dynamics of circulation: around the
transmitters and disseminators of ideas and knowledge, the socio-political conditions of their privileged reception,
their inclusion in cultural spaces and international or even globalized networks. In this perspective, the
weight of the past in transnational memory conflicts in an enlarged Europe will be questioned, as well as the ruptures
and continuities in the place assigned to minorities. This conference intends to be multidisciplinary, drawing
on reflections from the fields of education, history, political science and sociology.

Program

EN: The speeches will be given in French or English without simultaneous translation. The titles indicate the language of the speech.

11.10.2021

9:15 a.m. Registrace

9:45 a.m. Úvod

Emmanuelle Hébert, Université de Namur, Université catholique de Louvain (ISPOLE)
Ewa Tartakowsky, Institut des sciences sociales du Politique (ISP), Centre de civilisation française et d’études francophones de l’Université de Varsovie (CCFEF)

10.00-12:00 a.m.  Construction européenne des savoirs historiques

Chair: Anne Bazin, Sciences Po Lille

Patrick Garcia, Université Versailles Saint-Quentin, Institut d’histoire du temps présent, L’évolution du statut de l’histoire dans le discours du Conseil de l’Europe
Włodzimierz Borodziej, Institute of History, University of Warsaw
Embracing the gaps. A very short history of the House of European History
Mathieu Kroon Gutierrez, Université Cergy-Pontoise, Université de Luxembourg, Transmission des savoirs historiques dans un contexte transnational : le cas des Écoles européennes

Discussion: Nicolas Maslowski, Centre de civilisation française et d’études francophones, Université de Varsovie

12.00 a.m. -1.30 p.m. Lunch break

1.00-1.30 p.m. Bilateral Negotiations and Historical Reconciliation 

Chair: Sébastien Ledoux, Université de Paris 1, Centre d’histoire sociale des mondes contemporains

Anne Bazin, Sciences Po Lille, Historical Commissions: An Insight on Reconciliation Through Historical Dialogue
Steffen Sammler, Georg Eckert Institute, Quel cadre institutionnel pour une éducation à la réconciliation et la coopération en Europe ? Plaidoyer pour un nouveau forum de discussion.
Dirk Sadowski, Georg Eckert Institute, Textbook Talks Beyond Revision: The (second) German-Israeli Textbook Commission and its Activities.
Emmanuelle Hébert, Université de Namur, Université catholique de Louvain (ISPOLE), From the Battle of Thermopylae to WWII: Transfers, Circulations and Transnational Debates around
the Polish-German Schoolbook Project

Discussion: Jana Vargovčíková, INALCO

3.30-4.00 p.m.  Coffee break

4.00-6.30 p.m. History Education, Civic Education? 

Chair : Frédéric Zalewski, Université Paris Nanterre

Piero Colla, AGORA, Mémoires exemplaires et éducation aux valeurs : nouveaux usages scolaires du passé, en Suède et dans l’UE (2000–2020)
Sébastien Ledoux, Université de Paris 1, Centre d’histoire sociale des mondes contemporains, Les pédagogies de la mémoire s’européanisent-elles ?
Alexandra Oeser, Université Paris-Nanterre, Institut des Sciences Sociales du Politique, Politiques d’enseignement de la Shoah : la constitution de l’Allemagne comme référence internationale
Discussion : Valentin Behr, Institut d’études avancées de Paris

12.10.2021

10.00-12.00 a.m. : Teaching National History: Between Public Policies and Social Memory 

Chair : Ewa Tartakowsky, ISP, CCFEF

Tea Sindbæk Andersen, University of Copenhagen
Forging public memory. Yugoslav historical narratives in Bosnian, Croatian and Serbian schoolbooks
Olga Konkka, Université Bordeaux Montaigne, Centre d’Études des Mondes Moderne et Contemporain, Border Walls in History Education: Foreign Historiographies in Soviet and Post-Soviet Russian School History Textbooks
Hana Havlujova, Charles University, Enjoying National Heritage: Educational Use of the Past in the Czech Republic and Beyond
Discussion : Paul Gradvohl, Université Paris 1, Centre de recherche de l’histoire de l’Europe centrale
contemporaine

12:00 a.m. -1.30 p.m. Lunch break

1.30 -3.30 p.m. Teaching history in national contexts at a time of international circulation of pedagogical practices

Chair: Emmanuelle Hébert, Université de Namur, Université catholique de Louvain (ISPOLE)

Violetta Julkowska, Université Adam Mickiewicz
Historie rodzinne jako element szkolnej edukacji historycznej – źródła, metody pracy, praktyka szkolna w ujęciu
porównawczym [Traduction en français et/ou anglais sera assurée : Les histoires de famille comme élément de l’enseignement historique scolaire – sources, méthodes de travail, pratiques scolaires dans
une perspective comparative]
Edina Kőműves, ELTE Budapest, Histoire en dehors de la salle de classe – expérimentations pédagogiques dans les années ‘90 en Hongrie
Magdalena Saryusz-Wolska, German Historical Institute in Warsaw, Educational Expectations. Public Debates about History Films in Poland
Elżbieta Durys, Faculty of Education, University of Warsaw, Felt History: Melodrama and Affect in Educating about the Past in Contemporary Polish Historical Cinema

Discussion : Bénédicte Girault, Université de Cergy-Pontoise, UMR Héritages

3.30- 4.00 p.m. Coffee break

4.00-6.00 p.m. Educational Uses of the Past in a Regional Perspective 

Chair: Ewa Tartakowsky, ISP, CCFEF

Edenz Maurice, Institut des hautes études du ministère de l’Intérieur, Centre d’histoire de Sciences Po, L’enseignement adapté pour les Amérindiens de Guyane : usages et mésusages du passé (1955–1984)
Aurélie de Mestral, Université de Genève, Institut universitaire de formation des enseignants, L’histoire scolaire depuis la Suisse romande : circulation trans-cantonale et poids du passé

Discussion: Emmanuel Saint-Fuscien, École des hautes etudes des sciences sociales, LIER

For more informations, please contact the main organizers:

Ewa Tartakowsky, Institut des sciences sociales du Politique, Centre de civilisation française et d’études francophones de l’Université de Varsovie, etartakowsky@yahoo.fr
Emmanuelle Hébert, Université de Namur, Université catholique de Louvain (ISPOLE)
emmanuelle.hebert@coleurope.eu