Digitální technologie ve službách kulturních institucí

První setkání v rámci cyklu Vytváření a sdílení znalostí v digitální éře.

Program:

Odile Grandet / Campus Condorcet
Digitální knihovna na univerzitách: jaké má místo a využití

Filip Šír / Moravská zemská knihovna v Brně
Terénními projekty k portálu pro zvukové dokumenty. zn. Spěchá.

Mélanie Leroy-Terquem / Bibliothèque nationale de France
Gallica – digitální knihovna v době sociálních sítí

David Stecker / Národní galerie
Digitální prezentace sbírek a nutnost setkání se s originálem

Radka Římanová / UISK FF UK
Potřebují digitální knihovny knihovníka?

Candice Chenu / Musée du Quai Branly
Muzejní sbírky a virtuální výstavy: vstříc novým návštěvníkům

Marie Vítková / Národní muzeum
eSbírky – prezentační platforma digitalizovaných muzejních sbírek

Místo konání: Národní galerie v Praze – Studio Hrdinů, Dukelských hrdinů 530/47, Praha 7 – Holešovice.

Jazyk: simultánní tlumočení příspěvků do češtiny a francouzštiny zajištěno.

Registrace: katarina.hornackova@ifp.cz

Digitální hry jako reprezentace minulosti: kontext střední Evropy

4. zasedání Semináře CEFRESu  2021–2022

Digitální hry jako reprezentace minulosti: kontext střední Evropy

představí
Jan Kremer, doktorand, CEFRES, Pedagogická fakulta UK

Kdy: 10. listopadu 2021 v 16:30
Kde: v CEFRESu a online (k registraci napíšte prosím na mail claire(@)cefres.cz)
Jazyk: angličtina

Jan Kremer představí současná historická herní studia jako součást širšího oboru public history (historie ve veřejném prostoru). Prezentace pojedná historické hry jako tekutý předmět výzkumu a představí hlavní analytické metody a strategie. Jan Kremer, medievista píšící disertaci o digitální medievalismu, se bude věnovat ludickým reprezentacím středověku se zaměřením na středoevropskou herní produkci a kontextu regionální historické kultury.

Developments in Post-Soviet Studies on Soviet Jewry

Přednáška profesora Yaacova Ro’ie (Univerzita v Tel Avivu)

Kde: knihovna CEFRESu
Jazyk: anglicky

Profesor Yaacov Ro’i z Cummings Center for Russian and East European Studies na univerzitě v Tel Avivu je významným odborníkem na dějiny Židů v Sovětském svazu. Mezi jeho současné publikace však patří také knihy o islámu v poválečném Sovětském svazu.

Po přednášce bude následovat workshop, během kterého budou dr. Kamil Kijek, dr. Kateřina Čapková a dr. Stephan Stach prezentovat své výzkumné projekty týkající se poválečných dějin Židů v Polsku a Československu. Profesor Ro’i bude diskutovat jejich texty.

Pokud se chcete zúčastnit workshopu, který bude následovat po přednášce, napište na capkova@usd.cas.cz.

Událost spoluorganizuje Ústav pro soudobé dějiny AV ČR a CEFRES.

Den Univerzity Karlovy v Paříži

Dne 12. května 2015 od 15 hodin představí ředitelka CEFRESu Clara Royer v rámci Dne Univerzity Karlovy v Paříži na Velvyslanectví České republiky Platformu CEFRES zajišťující spolupráci v humanitních a společenských vědách mezi Francouzským velvyslanectvím v Praze, CNRS, Univerzitou Karlovou a Akademií věd České republiky.
Pozvánka k nahlédnutí.
Velvyslanectví České republiky v Paříži: http://www.mzv.cz/paris
Univerzita Karlova: http://www.cuni.cz/

Delegitimizace jako sociální fenomén

Mezinárodní konference 

Místo: Varšava
Datum: 24. a 25. května 2019
Organizátoři: Filozofický ústav, Centrum francouzské civilizace, Univerzita ve Varšavě
Partneři: CEFRES
Jazyk: angličtina

Kompletní program ke stáhnutí zde.

Delegitimizace jako sociální fenomén (EN)

An event, consequently, is not a decision, a treaty, a reign, or a battle, but the reversal of a relationship of forces, the usurpation of power, the appropriation of a vocabulary turned against those who had once used it, a feeble domination that posits itself as it grows lax, the entry of the “masked other”. Michel Foucault, Nietzsche, Genealogy, History

It is quite striking that Foucault’s definition of historical event bears all the characteristics of delegitimization i.e., the loss of authority or an abrupt refusal of recognition. This is no coincidence. Delegitimization is a historical event because it appears as the precondition for the possibility of any novelty in the social world. It is the negative moment preceding any positivity. Delegitimization precedes the change and generates it. The weapons held by the authority are turned against it, the sacred is turned into profane, the glorious into infamous, what is weak becomes strong, and the ignominious takes place in the sun. The figure of delegitimization is indeed one of the most powerful in the modern social imaginary – it arguably represents a heroic moment of progress.

The edifice of the Enlightenment was built through all series of delegitimizations: the delegitimization of Aristotelian teleology paved the way for modern science; the delegitimization of revelation brought the freedom of thought and of speech; the delegitimization of monarchy produced democracy; the delegitimization of privilege – equality before law. Delegitimization pairs up with either collective or individual emancipation. Moreover, in modern societies, delegitimization becomes an institutionalised game. Inscribed within scientific, artistic and political fields it ensures their internally competitive nature. We confront here an apparent paradox where the very legitimacy of any distinction or advantage depends on the possibility of delegitimization standing at bay. Yet, this seems to be a virtuous paradox. If we recognise that every legitimacy, even if to a different degree, carries some fair amount of the arbitrary usurpation and violence, it plainly deserves to be exposed to a reversal of fate.

And yet delegitimization as social practise is far from being an innocent endeavour. It hardly meets any normative expectations. It rarely passes only through a fair critique, it produces strawmen, misinterpretations or puts things out of proportion. The enterprise of delegitimization favours the performative efficiency over the power of argument; the feeling over the reason. It has aversion to nuance. As some prominent contemporary thinkers point out, it proceeds by fabricating empty signifiers filled with imaginary equivocations. Not only does delegitimization distorts its objects, it also constantly manipulates, displaces or conceals the subject of the whole making. The subject of delegitimization is often, if not always, ‘a masked other’ as denunciator rarely speaks undisguised and in his own name; he is rather a Porte-parole for entity of his own making. The art of delegitimating is indeed the backbone of populism. And so the ‘masked other’ appears elsewhere and in different form, when delegitimating turns no longer against holders of power and prestige but against those who lack them dramatically. Withdrawal of recognition targets mostly the ones who lack recognition, by means of stigmatisation, vilification, objectification and dehumanisation. Delegitimization is therefore inherent in every pogrom or genocide.

The goal of our seminar is an interdisciplinary exchange aiming at understanding contemporary crises of legitimation. We hope to achieve this by taking the broadest possible scope in space, time and method.

Dějiny ve službě vlasti: pohledy na středověk v současném ruském veřejném diskurzu.

Dějiny ve službě vlasti:
pohledy na středověk v současném ruském veřejném diskurzu (2018–2023).

Čtvrté sezení semináře CEFRESu
´V rámci semináře výzkumníci prezentují projekty, na nichž právě pracují. Taková akce poskytuje prostor pro diskuse, které se vedou v multidisciplinárním duchu. Věnují se metodice prací, badatelském přístupu a konceptům, jež při své odborné tvorbě používají. Tento proces je příležitostí pro další výzkumníky a posluchače zvenčí přispět svým pohledem k prezentovanému výzkumu.

Místo: knihovna CEFRESu
Datum:
v úterý 5. března 2024 od 16:30
Jazyk:
angličtina
Kontakt (pro registraci):
cefres@cefres.cz
Diskutující: Martin ŠORM, Centrum medievistických studií, FLÚ AVČR

Olga Kalashnikova (CEFRES / CEU)

Abstrakt

Pokračování textu Dějiny ve službě vlasti: pohledy na středověk v současném ruském veřejném diskurzu.