Samuel Beckett ve střední Evropě

Samuel Beckett ve střední Evropě. Režie a recepce jeho díla navzdory cenzuře.

 Zveme všechny badatele, jež se zaměřují na Samuela Becketta a na divadlo ve střední Evropě, na seminář, který proběhne v dubnu v CEFRESu a na Karlově Univerzitě. Ten se bude zabývat tím, jaké politické, estetické a někdy též právní a společenské otázky mohou souviset s divadelními texty, přičemž hry Samuela Becketta budou pojednány jako případová studie.

Kdy: čtvrtek 20. a pátek 21. dubna 2023
Kde: knihovna CEFRESu a Univerzita Karlova
Organizuje : CEFRES ve spolupráci se Sorbonnou, Univerzitou v Bordeaux a Univerzitou Karlovou
Jazyk: Angličtina
Organizátoři: Alice Clabautová, Charles Guillorit
Datum pro zasílání abstraktů: 31. ledna 2023

Obsah konference a call for papers naleznete zde.

Program:

Thursday 20 April 2023
at CEFRES Library (Na Florenci 3 Prague 1)
16h- Opening Talk – Octavian Siu [online]
16h30 – Panel 1 : poetics of politics in the work of Samuel Beckett
Vanesa Cotroneo : Breaking the Iron Curtain: Media and Technology in Samuel Beckett’s Catastrophe (1982) and Nacht und Träume (1982)
Luciana Peycere : A post-pandemic operatic adaptation of Film (1965): the political and aesthetic potential of performing Beckett at a fringe venue in London.
[break]
17h30 – Roundtable: Staging Beckett today – testimonies of contemporaries stage directors (1h30)
Jan Bosse & Olena Zavhorodnya

Friday 21st April
at Charles University (Faculty of Arts, Room P104, nám. J. Palacha 1/2)
9h30- Welcoming coffees
10h – Keynote Speaker – Marek Kedzierski – Beckett in Perspectives. Discussing with Beckett, staging Beckett, reflecting upon Beckett
[break]
11h 15 – Panel 2: Overview of Beckett reception and stagings in Central Europe
Matthieu Protin – Samuel Beckett Stage Director of his own Theater in Germany: Influence and Consequence.
Tomasz Wiśniewski – “Beckett on the Baltic” and other research experiments in Gdańsk
Anita Rákóczy – A Director’s Apology – Beckett in Hungaria
[lunch break]
14h30 – Panel 2 bis: Overview of Beckett reception and stagings in Central Europe
Miloš Mistrík – Godot has finally come – to Slovakia
Martin Pšenička – Post-1989 stage productions of Beckett in the Czech Republic: a focus on Jan Nebeský’s 1996 production of Endgame
[break]
15h45 – Panel 3 : The question of censorship in and of Beckett’s theatre: a legal or a personal issue?
Alexander Hartley – Beckett’s Legal Scuffles and the Interpretation of the Plays [online]
Matthew Rimmer – The Legal Endgame of Samuel Beckett [online]
Concluding remarks – Alice Clabaut & Charles Guillorit

Další informace najdete na stránkách konference.

Sovětská hranice jako zdroj holokaustu

Druhé sezení frankofonního mezioborového semináře CEFRESu 2023: Mapa a hranice
V roce 2023 bychom chtěli začít zpochybněním aktu vymezování a zobrazování (ať už se jedná o území, období nebo trajektorie), tedy prostřednictvím interdisciplinarity jednotlivých disciplín zpochybnit mapy a hranice.

Místo konání: knihovna CEFRESu, Na Florenci 3, Praha 1
Kdy: pátek 14. dubna, od 10:00 do 11:30 hodin
Jazyk: francouzština

Thomas CHOPARD (ICM CNRS & CEFR)
Diskutuje Ronan HERVOUET (Université de Bordeaux/ CEFRES)

Nedávné události nám připomněly provázanost mezi důsledky války, pronásledováním a vyhnanstvím. Jakou roli hrála sovětská hranice ve strategiích přežití nebo zhoršování situace židovského obyvatelstva? Jaký byl stav hranice po teritoriálních změnách a anexích, které následovaly po německo-sovětské smlouvě z roku 1939?
Pokračování textu Sovětská hranice jako zdroj holokaustu

Francouzské radioaktivní dědictví

Přeměna jaderného odpadu na štěpný materiál je možná již od 50. let minulého století

Sedmé setkání interního semináře CEFRESu v roce 2022-2023.
Cílem semináře CEFRESu je představit probíhající výzkum členů CEFRESu a otevřít tak mezioborovou diskuzi o otázkách týkajících se metod, přístupů a koncepcí, díky které bude moci každý účastník porovnat vlastní pohled s předloženými pracemi.

Místo konání: Knihovna CEFRES a online
Datum: úterý 11. dubna 2023, 16:30
Jazyk: francouzština
Kontakt: cefres[@]cefres.cz

Ange Pottin (CEFRES / UK)
Diskutuje: Chloé Mondémé  (CNRS / CEFRES )

Pokračování textu Francouzské radioaktivní dědictví

Landscapes & Memory in Holocaust film. NaNo seminar #6

The sixth session of the seminar “Nature(s) & Norms” (NANO), carried out within the framework of the research program SAMSON (Sciences, Arts, Medicine and Social Norms), developed by Sorbonne University (Paris), the Faculty of Arts of the Charles University (Prague), Warsaw University and CEFRES welcomes two participants: Irina Tcherneva (CNRS) and Olga Kaczmarek (Warsaw University).

Location: Paris, CEFRES Library and online (zoom)
To receive the link, please contact us at cefres[@]cefres.cz
Date: Friday, March 24th 2023, 4.30 pm
Language
: English

Part 1
Landscape in the comprehension of crimes: practices of Soviet film makers
Irina Tcherneva, CNRS, Eur’ORBEM

Abstract: This contribution focuses on landscape and the spatial dimension in the documentary films and photographs created by the Soviets in 1941-1945 during the liberation of Nazi-occupied territories. The places where Nazi crimes and war crimes took place make the Soviet terrain unique in the history of the Holocaust. Until now, visual analysis has not been mobilized to examine these traces in rural and urban environments. Pokračování textu Landscapes & Memory in Holocaust film. NaNo seminar #6

Proustian Perspectives

Date and location: March 23–25, 2023, Prague and online
Organizers: Charles University, Faculty of Arts, Department of Czech Literature and Comparative Studies & Department of Romance Studies; with the collaboration of CEFRES
Languages: French and English

Read and download the list of participants and abstracts of their presentation on the FF UK website here.

See the program here.

Text of the call for papers:

Although well explored, Marcel Proust’s literary work is a territory that never ceases to reveal unknown corners. Whether the subject of interest is the author’s masterpiece or his other literary attempts, or even his unpublished writings, research continues to bring out new discoveries. The century that has passed since the author’s death has been marked by efforts to understand his work, or at least to multiply its readings with different interpretative languages.

In Search of Lost Time represents a field of possibilities that – by its essentially open nature – brings to light new answers to old questions: is the aim of the work to satisfy the author’s desire to record his entire life; to overcome death through the power of language, or to express the essence of things? Is it a monumental act of free and involuntary recollection? Or a vast meditation on so many social issues?

The centenary of the author’s death has provoked an increased and intensified interest in his work: not only the new discoveries of important manuscripts following the donation to the Bibliothèque Nationale de France, but also the new Proustian biographies by Jean-Yves Tadié and William C. Carter, or the results of genetic criticism in a broad sense (IMEC, Nathalie Mauriac Dyer, Marion Schmid, Anthony R. Pugh). Through its main themes, In Search of Lost Time has become an important milestone in the research history of queer themes (for all, we have to mention Eve Kosofsky-Sedgwick’s essays, published posthumously), and in the social approach to understanding literature (Jacques Dubois, Edward J. Hughes).

The renewed interest in In Search of Lost Time in the context of Central Europe is evidenced not only by the appearance of documents concerning the extraordinary role that the work played in the individual histories of the twentieth century (for example the gulag lectures of Józef Czapski), but also by its new editions (in Czech), or new translations (Polish by Krystyna Rodowska and Wawrzyniec Brzozowski, German by Bernd-Jürgen Fischer), and last but not least by the success of both the Czech 2019 dramatization directed by J. A. Pitínský, and the highly acclaimed Polish dramatization, directed by Krzysztof Warlikowski in 2015.

On the occasion of the centenary of the author’s death, we would like to organize a conference that will inspire and show possible interpretative approaches to Marcel Proust’s texts, and perspectives from which they can be considered. Our goal is to bring together researchers and doctoral students interested in Proust, and to open a discussion about possible viewpoints on his work.

Velký rozhovor s Antoinem Compagnonem. “Pokud neinovuješ, zemřeš”

Velký rozhovor s Antoinem Compagnonem: „Pokud neinovuješ, zemřeš“

Toto setkání je součástí série Grands Entretiens pořádané CEFRESem a Francouzským institutem v Praze, u příležitosti mezinárodní konference Proustian Perspectives organizované Ústavem české literatury a komparatistiky & Ústavem románských studií Filozofické fakulty Univerzity Karlovy (ÚČLK & ÚRS FF UK) ve spolupráci s CEFRES.

Kde: Francouzský institut v Praze
Kdy: středa 22. března 2023, 18:00
Jazyk: čeština a francouzština (simultánní tlumočení)
Kontakt: cefres[@]cefres.cz

Antoine Compagnon (Collège de France / Académie française)
Moderátorka: Eva Voldřichová-Beránková (FF UK) Pokračování textu Velký rozhovor s Antoinem Compagnonem. “Pokud neinovuješ, zemřeš”