Dějepisectví a historie umění v dialogu

Dějepisectví a historie umění v dialogu. Úvahy o funkci map ve Warburgově ikonologii

Sedmé sezení frankofonního mezioborového semináře CEFRESu 2023–2024: Mapa a hranice. 
V tomto roce bychom chtěli začít zpochybněním aktu vymezování a zobrazování (ať už se jedná o území, období nebo trajektorie), tedy prostřednictvím interdisciplinarity jednotlivých disciplín zpochybnit mapy a hranice.

Místo konání: Knihovna CEFRESu, Na Florenci 3, Praha 1
Kdy: pátek 14. červen 2024 od 10 hod.
Jazyk: francouzština

Speaker: Lara BONNEAU, Filosofický ústav Akademie věd ČR, přidružená pracovnice CEFRESu
Discussant: Danièle COHN, Université Paris 1

Byla tendence ke zdobnosti v grafice překážkou vědeckého rozvoje kartografie? Jinými slovy, musela se kartografie zbavit svého uměleckého rozměru, příliš citlivého a emocionálního, aby se mohla stát planimetrickou abstrakcí? To byly ústřední otázky německého historika umění Abyho Warburga, který považoval kartografické gesto za jeden ze způsobů, jak se psychologicky distancovat od smyslového. Tím, že mapování dává obrysy tomu, co je ve vnímané zkušenosti prezentováno jako pohyblivé, proměnlivé, dokonce chaotické, tím, že tomu přiřazuje místo v rámci řádu (kosmos) a tím, že to prezentuje spíše v prostoru než v čase, získává funkci spíše psychologickou: poskytuje subjektu jakési pevné body, v nichž se může ukotvit, a tím se distancovat od reality. Nicméně, jak ukazují astrologické horoskopy plné různých démonů, kartografie se nedokázala zcela oprostit od dimenze strachu a touhy, jež utvářela náš vztah ke světu a vesmíru. Mapy mají nepochybně jakýsi citlivý “kosmetický” rozměr, který pravděpodobně ale není v přímém rozporu se snahou nastolit kosmický řád. Ve snaze studovat způsob, jak se přítomnost těchto démonů v historii kartografie proměňovala a do jaké míry poskytovala živnou půdu pro ikonografickou tradici a pro vědecké snahy o ovládnutí myšlenkového prostoru, byl Aby Warburg veden k tomu, aby nakreslil… mapy. Mapy toho, jak se měnily a migrovaly motivy a styly. Mapy “forem patosu” od Athén po Babylon, a od Babylonu po jižní a severní Evropu. Na základě nedávné práce Phillipa Despoixe (2023) se pokusíme představit funkci kartografie ve warburgovské ikonologii.

Velký rozhovor s Borisem Cyrulnikem

Velký rozhovor s Borisem Cyrulnikem

organizuje CEFRES ve spolupráci s Francouzským institutem v Praze a Filozofickým institutem Akademie věd České republiky.

Kdy: ve středu 12. června 2024 v 18 hod.
Kde: Francouzský institut v Praze, Štěpánská 35, Praha 1
Jazyk: Francouzštína se simultanním překladem do češtiny
Moderatorka: Alice KOUBOVÁ, FLÚ AV ČR

Abstrakt

Díky bouřlivému rozvoji zobrazovacích metod v neurologii se už s naprostou evidencí ví, že problematické prostředí způsobuje vznik dysfunkcí ve struktuře mozkové tkáně. Například prostředí výrazně ochuzené o podněty způsobuje atrofie konkrétních mozkových částí, což zase následně vede k tomu, že daná osoba vnímá svět jinak než ostatní lidé. Často ho vnímá jako svět plný agrese a nebezpečí. Narušením vývoje nervové soustavy mohou trpět všichni savci. Pokračování textu Velký rozhovor s Borisem Cyrulnikem

Renesanční principy a jejich raně novověká recepce

Renesanční principy a jejich raně novověká recepce: evropské směry a lokální přisvojení

Workshop pořádaný Ústavem dějin umění AV ČR (ÚDU AV ČR) v rámci programu Strategie AV 21 AV ČR a CEFRES za podpory École pratique des hautes études (EPHE – PSL, Paříž), Julius-Maximilians-Universität (Würzburg), Bayrisch-Tschechische Hochschulagentur (Regensburg), Politecnico di Torino, Universidad de Jaén, Univerzity Karlovy a Národní galerie v Praze.

Datum: 11.-12. června 2024
Místa konání: 11. června 2024, CEFRES, Na Florenci 3, 11. června 2024, Ústav dějin umění AV ČR, Husova 4, 12. června 2024, Národní galerie v Praze, Valdštejnská jízdárna; Pražský hrad
Jazyk: angličtina

 

Čtvrtek 11. června (CEFRES)

9.30 – 9.45 – Úvod

  • Claire Madl (CEFRES)
  • Sabine Frommel (EPHE – PSL, Paris)
  • Eckhard Leuschner (Julius-Maximilians-Universität Würzburg)
  • Taťána Petrasová (ÚDU, AV ČR)

9.45 – 11.45 – Panel 1

  • Moderátorka: Sabine Frommel (EPHE – PSL, Paris)
  • Miguel Ángel Carrasco Sánchez (University of Jaén), The Benavides Family as Promoters of Renaissance Architectural Language in the Old Kingdom of Jaén
  • Gabriel Pereira (University of Coimbra), The Different Stages of Renaissance Architecture: João de Castilho’s Work in Tomar
  • Jakub Kříž (Masaryk University, Brno), The Renaissance Portal of the Olomouc Town Hall and the Problem of the Antique Mode in Moravia in the 1530s
  • Pablo Ferri (EPHE – PSL, Paris), Medicean Villas in the Annunciation During the Italian Renaissance

11.45 – 12.00 – Coffee break

12.00 – 13.30 – Panel 2

  • Moderátorka: Valentina Burgassi
  • Felix Schmieder (PALAMUSTO, University of Warsaw), Living Between Cultures: Renaissance Residences of Catherine Jagiellon in Poland and Sweden
  • Lucía Pérez (EPHE – PSL, Paris), Diego Siloé and His Contemporaries: Some Thoughts on Funeral Chapels
  • Mariia Ovsianikova (EPHE – PSL, Paris), The Imaginary Temple: Constructing the Identity of the Christian Temple in Italian Painting of the 15th–16th centuries

13.30 – 14.30 – Přestávka na oběd

14.30 – 16.00 – Panel 3

  • Moderátor: Eckhard Leuschner (Julius-Maximilians-Universität, Würzburg)
  • Clara Léoni (EPHE – PSL, Paris), The Hanged Man: A Visual and Discourse Exploration of Capital Punishment
  • Christina Hablik (Julius-Maximilians-Universität, Würzburg), Transfer and Transformation of Pictorial Ideas: the Likeness of Julius II as a Means of Propaganda in the Conflict Between the Papacy and France (1510–1513)
  • Annemarie Graf (Julius-Maxmilians-Universität, Würzburg), The Prints of Previous Centuries: Collecting Renaissance Prints in the Second Half of the 17th Century

16.00 – 16.15 – Coffee break

16:15 – 18.15 – Panel 4

  • Moderátorka: Taťána Petrasová (ÚDU, AV ČR)
  • Corinna Gannon (Städel Museum, Frankfurt am Main), Material Hybridity of Rudolfine Kunstkammer Objects and the Notion of Universality
  • Tadeáš Kadlec (Univerzita Karlova – ÚDU, AV ČR), Count Michna’s Palace in Prague: Its Origins and Meanings
  • Robert Seegert (Julius-Maxmilians-Universität, Würzburg), Renaissance Paintings Collected by High-Ranking Clerics in Southern Germany during the 18th Century: The Example of the Würzburg Prince-Bishops
  • Adéla Bricínová (Univerzita Karlova a EPHE – PSL, Paris). Projects for the Reconstruction of the Castle Bečov nad Teplou: Castles in the sky of Duke Alfred Beaufort-Spontin

18.15 – 18.30 – Závěrečné slovo

 

Středa 12. června

9.30 – 10.15 Ústav dějin umění AV ČR, sbírka historických fotografií renesanční architektury, s kurátorkou Petrou Trnkovou, ÚDU, AV ČR

10.30 – 12:00 CEFRES, Panel 5

  • Moderátor: Pedro Antonio Galera Andreu
  • Tomáš Murár (ÚDU, AV ČR), Weltgeist or Weltanschauung? Search for the Meaning of Italian Renaissance in the Late 19th Century Art History
  • Lorenzo Fecchio (Politecnico di Torino), The Anglo-American Rediscovery of Italian Renaissance Gardens
  • Valeria Sedlerjonok (The Giorgio Cini Foundation, Venice), The Art of Reception: Venetian Renaissance Painting as Seen in Early 19th Century Venice

12:00 – 13:30 – Přestávka na oběd

13:45 – 15:00 Výstava From Michelangelo to Callot. The Art of Mannerist Printmaking, Valdštejnská jízdárna, Malá Strana, zastávka metra Malostranská; komentovaná prohlídka s hlavní kurátorkou Alenou Volrábovou, Národní galerie Praha a spoluautorkou Sylvou Dobalovou (ÚDU AV ČR).

15:30 – 18:00 Pražský hrad, letohrádek Belvedér, Míčovna a Císařské zahrady, s Richardem Biegelem (Univerzita Karlova, Praha), Sylvou Dobalovou (ÚDU AV ČR).

18:00 – 18:15 – Slovo na závěr

 

Program ke stažení.

The normalized, the normalizers and their cinemas

The normalized, the normalizers and their cinemas:
Czechoslovak and Soviet Films of the 1970s

The webinar created and moderated by Anastasia Mamaeva, PhD student at UMR Eur’Orbem (Sorbonne University/CNRS, Paris) was organized with the support of Eur’Orbem, CEFRES (Prague), Charles University (Prague).
Location : CEFRES, Na Florenci 3, Prague 1 and online (to get the link, please register at cefres@cefres.cz)
Date : May 13, May 27, June 4 at 4:30 pm
Language : english
Program

Monday, May 13

The Squalid Charms of the Stagnation Cinematic Aesthetics
Igor Gulin (independent cultural historian, critic, poet)

Monday, May 27

Visitors and Insiders: The Normalisation-Era Career of Jindřich Polák
Jonathan Owen (independent scholar of Eastern and Central European cinema, avant-gardes, and cult film; author, Avant-Garde to New Wave: Czechoslovak Cinema, Surrealism and the Sixties, 2011)

Tuesday, June 4

Czechoslovak public relations films for export
Lucie Česálková (editor-in-chief, Iluminace magazine; Charles University, Prague)

Abstract

Pokračování textu The normalized, the normalizers and their cinemas

The normalized, the normalizers and their cinemas

The normalized, the normalizers and their cinemas:
Czechoslovak and Soviet Films of the 1970s

The webinar created and moderated by Anastasia Mamaeva, PhD student at UMR Eur’Orbem (Sorbonne University/CNRS, Paris) was organized with the support of Eur’Orbem, CEFRES (Prague), Charles University (Prague).
Location : CEFRES, Na Florenci 3, Prague 1 and online (to get the link, please register at cefres@cefres.cz)
Date : May 13, May 27, June 4 at 4:30 pm
Language : english
Program

Monday, May 13

The Squalid Charms of the Stagnation Cinematic Aesthetics
Igor Gulin (independent cultural historian, critic, poet)

Monday, May 27

Visitors and Insiders: The Normalisation-Era Career of Jindřich Polák
Jonathan Owen (independent scholar of Eastern and Central European cinema, avant-gardes, and cult film; author, Avant-Garde to New Wave: Czechoslovak Cinema, Surrealism and the Sixties, 2011)

Tuesday, June 4

Czechoslovak public relations films for export
Lucie Česálková (editor-in-chief, Iluminace magazine; Charles University, Prague)

Abstract

Pokračování textu The normalized, the normalizers and their cinemas

Práce se svědectvími války

Práce se svědectvími války: praktický workshop humanitních studií v digitální podobě

Konference organizována společně výzkumnou aliancí Válka a společnost”, výzkumným centrem IMS “Ukrajina v měnící se Evropě”, CEFRESem a podporovaná v rámci 4EU University Alliance. 

Místo: CEFRES, Na Florenci 3, Praha (v pátek) a FSV UK, U Kříže 8, Praha 5 Jinonice, místnost C322 (v sobotu)
Date:24.–25. května 2024
Language: angličtina

Členové organizační komise:

Program
Pátek 24. května: CEFRES

17.00 – 17.20 Registrace

17.20 – 17.30 Přivítání ze strany organizátorů

17.30 – 18.30 Zahajující projev: Natalia Otrishchenko, Lvovské centrum urbánní historie
“From Euromaidan to Full-Scale Russian Invasion: Archiving Ukrainian Society’s Experiences” (bude streamováno online)

18.30 – 19.45 Panelová diskuze: “Europe after the Russian full-scale invasion”

  • Panel: Valeria Korablyova, Univerzita Karlova, Vladimír Handl,  Univerzita Karlova, Jakub Eberle, Ústav mezinárodních vztahů Praha
  • Chair: Martin Laryš, Univerzita Karlova

19.45 – 21.00 Recepce v knihovně CEFRES a na zahrádce

Sobota 25. května: Fakulta sociálních studií, Univerzita Karlova, U Kříže 8, Praha 5 Jinonice, místnost C322

08.45 Sejdeme se před knihovnou Jinonice

09.00 – 10.00

  • Jiří Kocián PhD, FSV, Univerzita Karlova
    “Digital Collections of Historical Sources: Users’ and Producers’ Perspectives”

10.15 – 11.15

  • Cecile Boëx, EHEES (Škola vyšších studií v sociálních vědách)
    “Collecting and Analyzing Wartime Video-Testimonies in Syria. What Can Images Do?”

11.30 – 13.00 Prezentace studentů (program panelu bude doplněno)

  • Chair: Astrid Greve Kristensen, Sorbonne University

13.00 – 14.00 oběd

14.00 – 15.30 Praktický workshop a programování v Taguette v digitální databázi “Voices of Resistance and Hope” s Natalií Otrishchenko, Lvovské centrum urbánní historie

15.45 – 17.00 Panelová diskuze: “Trauma in War Testimony Research”

  • Panel: Natalia Otrishchenko, Lvovské centrum urbánní historie, Cecile Boëx, EHESS, Marija Krgovič, Kodaňská univerzita
  • Chair: Kateřina Fuksová, Univerzita Karlova

Abstract: 

24. únorem 2022 se změnily životy Ukrajinců. V tento den Rusko začalo svou speciální vojenskou operaci, válku v plném měřítku proti lidu Ukrajiny. Evropa, která doposud věřila, že se lidé poučili z hrůz Druhé světové války, byla ze dne na den vtažena do nové válečné reality. Začaly přicházet tisíce prchajících přinášejících s sebou příběhy násilí, utrpění a ztráty milovaných – příběhy uprchlíků před válkou, příběhy žánru, který by ani neměl existovat. „Práce se svědectvími války: praktický workshop humanitních studií v digitální podobě” se zaměřuje na výpovědi přeživších nejen z Ukrajiny, ale z různých míst i období, které zpracovává přístupem humanitních věd v digitální podobě. Workshop tak usiluje prezentovat příležitosti, které digitální nástroje poskytují pro zachování válečných svědectví a jejich analýzu. Prostřednictvím praktických aktivit, odborných přednášek, panelových diskuzí a studentských prezentací účastníci nahlédnou, jak inovativně a interdisciplinárně  přistupovat ke svědectvím o válce.  V průběhu workshopu budou míst účastníci možnost prozkoumat existující digitální archivy svědectví přeživších války, zejména ve vztahu k probíhající ruské invazi Ukrajiny. Bude se ale jednat i o archivy přeživších holokaustu a občanských válek v Jugoslávii. Významné místo v diskuzi hraje etický aspekt práce s válečnými svědectvími, kterému projekt věnuje velkou pozornost. Účastníci budou prozkoumávat témata traumatu, konsentu a soukromí a naučí se postupy etického sbírání, zachovávání a předávání svědectví s ohledem na důstojnost a subjektivitu (agency) těch, od nichž svědectví pochází, ale i s ohledem na jejich vlastní duševní zdraví.